Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XV

Publicat: Vineri, 27 Ianuarie 2012 , ora 9.30

“Scumpă mamă! Inima îmi e plină de încântare și de bucurie pentru că această călătorie este atât de veselă, pentru că în trăsură este atât de cald și pentru că vizitiul nostru este un băiat de viață, care, când este bun drumul, mână caii repede. După cât mi se pare, tata ți-a descris călătoria; motivul pentru care își scriu și eu este acela de a-ți arăta că îmi cunosc îndatoririle și că sunt, cu cel mai profund respect al tău fiu credincios. Wolfgang Mozart”.

Plecaseră doar cu o zi înainte, la 13 decembrie 1769, din Salzburg iar acum erau în Tirol, la Wörgl. Se îndreptau spre Italia, locul ultim în care trebuia să ajungă un muzician în epocă pentru a-și desăvârși măiestria, după cum era cutuma. Mai cu seamă dacă era german! Pentru ei, Italia era locul optim de dezvoltare, de acumulare și împlinire a educației. “În vreme ce francezii și italienii își disputau apartenența muzicii, germanii învățau, mergând în acest scop în Italia” aflăm de pe site-ul European Mozart ways, că ar fi spus Nicolas Etienne Framery în 1770.

Și ni se mai spune că germanii, cei din familiile bune, umpleau conservatoarele din Neapole, de aceea nici Leopold nu putea ocoli această etapă finală în prefacerea fiului său, educat în principal prin strădaniile sale, ale colegilor de la Salzburg dar mai ales de maeștrii cu care intrase în contact în călătoriile anterioare. Italia era locul unde se putea învăța totul despre cânt, despre operă, despre teatru în general. Și despre contrapunct… Despre muzica instrumentală a înaintașilor Corelli, Vivaldi, sau a contemporanilor. Desigur, nu era deloc ultimul motiv acela al găsirii unor posibile comenzi pentru talentatul copil de aproape 14 ani, sau poate chiar un angajament mai serios, o slujbă.

Au trecut pe la Innsbruck unde la 17 decembrie tânărul Mozart dăduse un prim concert în casa contelui Künig iar 10 zile mai târziu ajung la Verona. Vor poposi aici cam două săptămâni, după care vor porni spre Milano. Nu înainte ca pictorul Saverio della Rosa să-i realizeze un portret în ulei pentru gazda lor, Pietro Lugiati...

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 11 KV 84-73q în Re major (Academia St. Martin in the Fields, dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Aria “Fra cento affanni e cento” KV 88/73c – (Edita Gruberova soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg, dir. Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: String Quartet No.1 in G KV 80-73f (Quartetto italiano)
  • Aria Misero me! - Misero pargoletto K.77/73e (Edith Mathis soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg dir Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Contradans în Si bemol major KV 123 (73g) (Ansamblul Mozart din Viena dir. Willi Boskovsky)
  • W.A.Mozart: Aria “Se ardire e speranza” KV 82/73o (Lilian Sukis soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg dir Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Simfonia nr 10 KV 74 în Sol major (Academia St Martin in the Fields, dir. Sir Neville Marriner)
 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro