Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart XII

Publicat: Marți, 24 Ianuarie 2012 , ora 9.30

Dacă Leopold nu ar fi fost un om cu o educație atât de complexă, atunci s-ar fi putut presupune că metodele sale revoluționare au fost doar rodul unui instinct extraordinar, iar copiii săi foarte talentați nu i-au făcut oricum probleme în acest sens…” scrie Enrik Lauer în volumul “Mozart și femeile”, vorbind despre modul în care au fost educați cei doi copii-minune. Și mai departe: “Este vorba, probabil despre o combinație a tuturor aspectelor: Leopold era un bărbat deștept, având capacități empatice vădite și căruia îi erau familiare preceptele iluministe. Căsnicia cu Anna Maria a fost armonioasă, existând probabil puține tensiuni conjugale. Cei doi copii erau binecuvântați cu un temperament liniștit, Wolfgang fiind mai neastâmpărat decât Nannerl, dar, cu toate acestea, un copil înțelegător și vesel. Învăța prin joacă ceea ce i-ar fi fost imposibil prin constrângere…”.

“…Energia sa de copil și-o canaliza aproape în întregime către muzică, învățând prin joacă și experimentând cu sunete. Leopold trebuie să fi observat în mod instinctiv că talentul nelimitat al fiului său avea nevoie doar de îndrumare și de spațiu și că geniul său urma să se dezvolte de la sine, dacă era călăuzit cu atenție și dacă i se ofereau cele mai bune condiții pentru dezvoltare….” mai notează Enrik Lauer. Pare interesant de pus în lumină această trăsătură a caracterului lui Leopold Mozart în contextul acestui moment al evoluției personalității fiului său. Căci acum, când fiul are 11 ani și deja o operă care pentru alții ar fi putut fi suficientă pentru o viață (dacă nu neapărat în profunzime, măcar în volum), tatăl nu se oprește și întrevede noi perspective de evoluție. Poate a procedat instinctual iar aceasta vorbește despre talentul de pedagog înnăscut, poate nu, și cităm din nou din autorul amintit:

“Indiferent dacă s-a bucurat el însuși de o educație atentă, împărtășită cu dragoste, sau dacă a fost influențat de noul spirit al iluminismului, metodele sale erau mai mult decât progresiste. Concepția sa educațională era caracterizată prin îmbinarea unui stil empatic de predare cu lăsarea copiilor în voia lor.” Curat progresist am spune azi când știm că doar în ultimele decenii ale secolului al XX-lea au pătruns la noi principiile pedagogiei ludice, prin joc, iar “lăsarea copiilor în voia lor” adeseori nu este nici acum percepută la noi, ca o metodă pedagogică eficientă!...

Dacă ascultăm aceste două părți finale din cel de-al patrulea concert K 41 pentru pian și orchestră scris de fiu în vara lui 1767, putem crede că metoda lui Leopold dădea rezultate. Un Andante în stil gallant, ca o aria da capo, la fel ca în precedentele inspirate din creațiile maeștrilor amintiți în episodul anterior și un Allegro final plin de energie, veselie, atestând deja cuceriri tehnice în sens componistic, perceptibile mai ales în ritornelele orchestrale, cele care ar putea fi contribuția personală în pastișa la opusurile originiale utilizate.

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Concertul nr 4 KV 41 P II și a III-a pentru pian și orchestră (Ingrid Haebler fortepiano, Capella Academica din Viena dir. Eduard Melkus)
  • J.S.Bach: Partite diverse sopra il Coral “Christ, der du bist der helle Tag” BWV 766 (Peter Hurford orgă)
  • W.A.Mozart: Lied An die Freunde KV 53-47e (Elly Ameling soprană, Dalton Baldwin pian)
  • W.A.Mozart: Simfonia nr.7 KV 45 în Re major (Academy of St Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: opera La Finta Semplice (Christine Schornsheim clavecin, Orchestra de cameră “Carl Philipp Emanuel Bach” dir. Peter Schreier)
 


Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro