Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart X

Publicat: Vineri, 20 Ianuarie 2012 , ora 9.30

Muzeul Luvru păstrează un tablou pictat în vara lui 1766 la Paris de Michel Barthélemy Ollivier. Ceai á l’anglaise în salonul « des quatre glaces » din Palais du Temple al Prințului Louis-Francois de Conti – așa se intitulează uleiul în care sunt pictate elegante doamne și nobili domni alegând prăjiturele și ceai.

Într-un colț al încăperii, la un clavecin este așezat un băiat la rândul lui elegant îmbrăcat, iar în spatele lui – un lautist... Scena ( aproape unică de acest tip în iconografia privitoare la copilul-minune) ilustrează un moment real sau aproape real din viața micuțului Mozart, căci, într-adevăr, în drumul din Olanda către casă, familia Mozart se oprește câteva săptămâni în capitala Franței unde, între altele, apare în calitatea care îl făcuse celebru pe micuț cam doi ani înainte. Și ne putem imagina, la ora ceaiului ascultând o piesă scurtă pentru clavecin,ca cea din debutul emisiunii (K 33) sau de ce nu, o arie, precum cea pe care apoi a cântat-o la Dijon – o arie din propria-i creație...

...Vedem cu ochii minții și scena în care tatăl, Leopold Mozart este felicitat de prințul de Brunswick (de altfel un bun violonist) pentru minunata metodă de predare a violinei, sau cea în care Grimm o complimentează pe Nannerl « pe care în această lume nimeni nu o putea umbri în afară de fratele ei... »

...„Per pieta bell’idol mio” KV 78-73b – arie compusă la cei doar 10 ani pe care-i avea atunci Mozart, în această perioadă de efervescență creatoare, manifestată în orice împrejurare s-ar fi aflat. Acum străbăteau orașele în drum spre casă.

„La Lyon ar fi fost păcat, «peccato» cum spune Andre Tubeuf – să nu-și cumpere mătăsuri, oricât de scumpe ar fi fost, chiar și acolo: domnii Mozart sunt cocheți; au cumpărat de altfel dantelă la Bruxelles, pânză bună la Cambrai iar de la Lyon nu pofta le-a lipsit ca să aducă cu ei un butoi cu vin bun de Burgundia de două sute patruzeci de sticle. Au traversat Elveția; au zăbovit la Donaueschingen la prințul de Fürstenberg, care plângea cu lacrimi amare pentru că lăsa familia Mozart să plece...”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Piesă K 33B în Fa (Ton Koopman clavecin)
  • W.A.Mozart: Aria „Per pieta bell’idol mio” KV 78-73b (Lucia Popp soprană, Orchestra Mozarteum din Salzburg dir. Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 5 în Si bemol KV 22 (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Simfonia nr. 7 KV App 221 (45a) în Sol major „Alte Lambacher” (Academia St. Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Concertul nr.1 în Fa major KV 37 pentru pian și orchestră (Ingrid Haebler fortepiano, Capella Academica din Viena dir. Eduard Melkus)
  

 

Veronica Zbarcea