Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart VIII

Publicat: Miercuri, 18 Ianuarie 2012 , ora 9.30

În lunile ce vin îmi voi utiliza toate eforturile să câștig în fața aristocrației iar asta va însemna multe runde de galop și muncă grea...”

...cam așa își stabilise Leopold Mozart țintele pentru ultimele luni petrecute cu familia la Londra. Era un efort de a impune geniul copilului în fața publicului englez, dar și de a strânge banii necesari întoarcerii acasă, după lungul turneu european, început cu aproape doi ani în urmă. Concertele se adunau fie în spațiile publice, fie în saloanele nobiliare. Nu de mult, în cercetările muzicologilor s-a adăugat o dată în acest context: 13 martie 1765, când au apărut la reședința familiei Lordului Robert Clive din Berkley Square. Este locul în care l-au cunoscut pe celebrul în epocă, Giovanni Manzuoli, castrat care a cucerit teatre de operă din Florența natală la Neapole, de la Madrid la Lisabona, Viena iar în acea stagiune la King’s Theatre.

Înainte de acest concert, îi scria Leopold Mozart lui Lorenz Hagenauer în 8 februarie 1875: „În această iarnă, nimeni nu face mulți bani cu excepția lui Manzuoli și câțiva alții la operă. Manzuoli câștigă 1500 de lire sterline pentru această stagiune iar banii trebuie să fie garantați în Italia... altfel Manzuoli nu ar veni la Londra. În plus, oferă beneficii, adică o seară de recital personal, astfel că iarna aceasta va câștiga mai mult de 20 000 de guldeni germani. Este singurul pe care trebuie să-l plătească decent pentru a pune opera din nou pe picioare...”. Iar Charles Burney, compozitor dar și comentator al fenomenului muzical în acei ani în capitala engleză, îl caracteriza astfel pe marele cântăreț: „Vocea lui Manzuoli era cea mai puternică și voluminoasă voce de sopran care a fost auzită pe scenele noastre de pe vremea lui Farinelli; iar maniera sa de a cânta estă măreață și plină de gust și demnitate.

Este foarte posibil ca Manzuoli să-i fi dat micului Mozart lecții de cânt în acea primăvară londoneză, după cum este la fel de posibil ca această arie apărută atunci, „Va dal furor portata” KV 21-19c pe versuri de Metastasio să fi fost inspirată de proaspăta prezență în viața lui a unui mare artist... Cert este că peste ani, se vor mai întâlni la Florența, apoi la Milano când Manzuoli va face parte din distribuția operei Ascanio in Alba la premiera din 17 oct. 1771. Dacă italienii dețineau prima poziție în lumea scenei lirice în întreaga Europă, nu se lăsaseră mai prejos nici germanii cu diseminarea artei lor pe continent.

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală

  • W.A.Mozart: Aria „Va dal furor portata” KV 21-19c (Thomas Moser tenor, Orchestra Mozarteum din Salzburg, dir. Leopold Hager)
  • W.A.Mozart: Simphonia KV App 223-19a în Fa major (Academy of Saint Martin in the Fields dir. Sir Neville Marriner)
  • W.A.Mozart: Sonata KV 13 în Fa major (Blandine Berlet clavecin, Gerard Poule vioară)
  • W.A.Mozart: Sonata K 14 în Do major (Blandine Berlet clavecin, Gerard Poule vioară)
  • W.A.Mozart: Sonata K 15 în Si bemol major (Blandine Berlet clavecin, Gerard Poule vioară)
  • W.A.Mozart: motetul „God is Our Refuge” (Corul Radiodifuziunii din Leipzig, dir Herbert Kegel)
 

Veronica Zbarcea