Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart V

Publicat: Vineri, 13 Ianuarie 2012 , ora 9.30

 „... agenda lor era obositoare, iar copii se simțeau rău uneori, începând cu Wolfgang care....” – iată cum ne despărțeam de episodul trecut...

Din comentariile lui Julian Rushton lăsasem în suspensie o nouă consemnare despre altă îmbolnăire a copilului de numai 7 ani, de această dată petrecută în cursul celui de-al doilea turneu artistic. Acum, în sfârșit, ambițiile lui Leopold ținteau atât cât se putea de sus, atunci, în plină expansiune a epocii luminilor: Parisul trebuia să-i cunoască micile comori – pe copiii-minune pe care el, tatăl îi educa prin talentul său pedagogic extins.

Și este consemnat faptul că Leopold Mozart a rămas pentru toată evoluția copiilor săi profesorul complet, expresie a culturii iluministe. „Mai cu seamă eram tot timpul foarte atent la educația și la pregătirea copiilor mei, bunele maniere și știința, o minte iluminată și îndrumarea fiind esențiale” avea să scrie la un moment dat. Deși învățământul devenise de mult obligatoriu pe teritoriul imperiului, prin voința Mariei Tereza, micuții Mozart au fost instruiți acasă, iar Wofgang avea să învețe limbi străine precum franceza, italiana, engleza, dar și clasicele greaca și latina. După cum avea să învețe matematica pentru care avea o înclinație specială, dar și celelalte discipline necesare unei bune educații...

Au rămas din prima călătorie cu țintă Viena, cu amintiri ce au străbătut secolele până la noi. Cum ar fi premiera operei (din care tocmai ascultăm selecțiuni) „Orfeu” de Gluck, premieră la care au asistat din loja alăturată alteia în care „un arhiduce povestea lucruri senzaționale despre puștiul din Salzburg, atât de bun la clavecin” – cum ne spune Andre Tubeuf...

Sau vizita la castelul Schönbrunn, unde după ce îl cucerise cu cântul său pe împărat, a avut și o remarcă de veritabil critic muzical: „Domnul Wagenseil ar fi putut găsească ceva mai bun: după care se duse la clavecin pentru a cânta la prima vedere concertul lui Wagenseil care întorcea paginile...” Iar cea mai simpatică întâmplare pare a fi aceea în care, în exuberanța jocului cu arhiducesele, prin încăperile palatului imperial, ar fi alunecat pe podeaua lucioasă fiind ajutat să se ridice de către una dintre fetițe. „...Pentru această amabilitate, Wolfgang – ne mai spune Tubeuf - i-a promis Mariei Antoaneta (căci ea era) că o va lua de soție mai târziu. Cu împărăteasa s-a îmbrăișat...”

Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • Chfristoph Willibald Gluck : opera Orfeu și Euridice (Munchner Rudfunkorchester dir. Leopold Hager)
  • Georg Christoph Wagenseil: Concerto in A major WV 325 fortepiano, violin, strings (ansamblul Echo du Danube cond. Alexander Weimann)
  • W.A. Mozart: Missa brevis in C KV 259 „Organ solo”, Benedictus – (Rundfunkchor Leipzig, Rundfunk-Sinfonie-Orchester Leipzig dir. Herbert Kegel)
  • W.A.Mozart – Cvartetul KV 575 (Quartetto italiano)
  • Johann Stamitz: Simfonia op.3 nr.2 in Re major (New Zealand Chamber Orchestra dir. Donald Armstrong)
  • Francois-Joseph Gossec: Simfonia op. 13 nr. 3 in Re major "Vanatoarea" (Concerto Koln)

 

Veronica Zbarcea