Portret de compozitor - Maurice Ravel Înapoi la: Emisiuni

Maurice Ravel I

Publicat: Luni, 28 Noiembrie 2011 , ora 9.30
„Avem 25 de ani pentru a asimila meseria altora, și apoi toată viața pentru a o învăța pe a noastră.”  Maurice Ravel


Dacă ne gândim la un Portret Maurice Ravel, suntem cu adevărat privilegiați, întrucât ne sunt accesibile atâtea și atâtea mărturii, nu neapărat de natură personală – discreția artistului îmbrățișa nuanțe de neimaginat - cât pur muzicală. Ravel, martor al Primului Război Mondial, părăsea această lume în anul în care Carl Orff își prezenta în premieră Carmina Burana, Toscanini în vârstă de 70 de ani, dirija Orchestra Simfonică NBC în primul concert transmis live la Radio, iar Picasso picta Guernica. Un artist al secolului XX.


La prima vedere, avem câteva repere în ceea ce privește profilul acestui francez “atât de rezervat”, autor al Bolero-ului, “partitura fără muzică” după cum o denumea, care se pare că se interpretează undeva în lume, la fiecare 15 minute. De-altfel, cele mai mari sume provenite din drepturi de autor în ultimii 70 de ani, ar fi intrat în contul urmașilor lui Ravel... dacă aceștia ar fi existat, întrucât din lista primelor 10 lucrări, trei îi aparțin, iar prima este Bolero-ul.


Refuza eticheta de impresionist. De asemenea, nu iubea cuvântul inspirație. Afirma că faimoasa inspirație se muncește sub cravașă. Il admira fără rezerve pe Mozart, în timp ce Marele Surd nu-i trezea decât respect. Iar Barcarola de Chopin ar fi fost pentru el, una dintre cele mai magnifice lucrări din întreaga muzică.


Este cunoscut un concert în care un violonist mai puțin înzestrat era acompaniat de George Enescu la pian, iar Maurice Ravel întorcea paginile. Ce comenta un critic prezent în sală? “Ce bine ar fi fost dacă rolurile ar fi fost inversate...Enescu la vioară, Ravel la pian, iar solistul doar să întoarcă paginile”.


Celebru este și episodul întâlnirii la Paris dintre George Gershwin și Maurice Ravel - Gershwin dorindu-și să studieze cu muzicianul francez. Când Ravel a aflat cât câștigă Gershwin, i-ar fi replicat: “În acest caz, dumneavoastră ar trebui să-mi dați mie lecții.”


Un mare profesor și un mare orchestrator. În această privință afirma că modelul său rămâne… Camille Saint-Saëns. Alături de partituri de Nikolai Rimski Korsakov și Richard Strauss, pe pupitrul său era de găsit întotdeauna, Concertul nr.5 pentru pian și orchestră de Camille Saint-Saëns. Ce admira Ravel la această partitură? “Rezultatul perfect obținut cu atât de puțină materie”. În plus pentru el Lebăda din Carnavalul animalelor era o partitură …raveliană.


Amintesc și prietenia dintre Ravel și Stravinski, atât de frumoasă înainte de Primul Război Mondial, umbrită apoi de criticile pe care și le-au adresat unul altuia. Aveau gusturi și idei diferite. Ravel nu prețuia opera Mavra și baletul Apollo de Stravinski, în timp ce acesta nu ar fi avut nici o reacție atunci când Diaghilev a refuzat Valsul lui Ravel. Însă nu uităm tot Maurice Ravel a fost printre puținii care l-au susținut și aplaudat pe Stravinski cu ocazia primei audiții a baletului Ritualul primăverii, în timp ce, după moartea lui Ravel, mai presus de afirmația sa celebră – “perfect aidoma unui ceasornicar elvețian” - Stravinski ar fi recunoscut în Daphnis et Chloé "una dintre cele mai frumoase creații din întreaga muzică franceză”.


Atras de culoare și exotism, de Spania, nu doar prin obârșia sa bască, ci și prin înclinația către ritmuri percutante și forme de dans, clasic prin perfecțiunea scriiturii și a instrumentației. Maurice Ravel rămâne un “mediteranean al muzicii”, dacă este să-l citez pe Marcel Marnat, oferindu-ne această imagine a “artistului - artizan liber și disciplinat”, ca dispoziție naturală a eului propriu. Nu ne propunem să-i finalizăm “Portretul” doar într-un articol. Contururile poate, fi-vor trasate în mare, în cele 14 ediții ce-i sunt dedicate, în ritmul unui Bolero, în ritm de Vals sau de Pavană, la măsura muzicii sale, ce a schimbat profilul sonor al secolului XX.

Marina Nedelcu