Temă...cu variațiuni Înapoi la: Emisiuni

Premiile revistei Musical America

Publicat: Duminică, 14 Noiembrie 2010 , ora 10.00
Pe 8 noiembrie 2010 revista Musical America – cea mai veche revistă dedicată muzicii clasice din Statele Unite, și care apare astăzi numai în format online – și-a desemnat câștigătorii pentru 2011. Aceste premii pentru excelență vor fi decernate în cadrul unei ceremonii care va avea loc pe 13 decembrie la Carnegie Hall și vor constitui unul dintre subiectele importante a ediției anuale tipărite a Musical America.

Din lista destul de generoasă de premii am ales a vă prezenta două, poate cele mai importante și datorită personalităților vizate.

Astfel, artistul anului este violonista Anne Sophie Mutter, care celebrează cel de-al 35-lea an al carierei sale de artist concertist, începând cu momentul în care a fost invitată de Karajan să cânte alături de Filarmonica din Berlin.

În acest sezon, Anne Sophie Mutter este artist în rezidență la Filarmonica din New York, acolo unde va cânta alături de celebrul ansamblu în nu mai puțin de treisprezece concerte ca violonist, dar și ca dirijor. Pentru că artista germană, ajunsă la apogeul unei cariere impresionante, apare uneori și în ipostază dirijorală, culegând opinii favorabile din partea criticilor.

Video Anne Sophie Mutter

Și tot revista Musical America l-a desemnat în urmă cu câteva zile pe baritonul britanic Simon Keenlyside – artistul vocal al anului. Alegerea sa a fost determinată de prezențele de mare succes ale artistului pe scena de la Metropolitan Opera, acolo unde a cântat în stagiunea trecută - într-o producție transmisă în HD în cinematografele din întreaga lume - rolul lui Hamlet din opera omonimă a lui Ambroise Thomas, iar în luna decembrie va fi Marchizul de Posa din noua producție a Met-ului cu opera Don Carlo de Verdi, ce îl va avea în prim plan pe Roberto Alagna. De asemenea, transmisă live în cinematografe.

Pe lângă aceste apariții pe scenele lirice, Simon Keenlyside este și un mare iubitor al liedului, în special al celui schubertian, discografia sa incluzând și numeroase înregistrări cu lucrări de gen semnate Schubert și Schumann.

Video Simon Keenlyside

Știrea săptămânii vine, însă, din lumea operei. Artista americană Shirley Verret s-a stins la 79 de ani, pe 4 noiembrie, lăsând în urmă un drum artistic presărat cu momente realmente unice. Cum ar fi apariția în primul concert televizat de la proaspătul inaugurat Lincoln Centre din New York, în 1962 sau interpretarea rolului Dido din Troienii lui Berlioz, după trei decenii, în 1990, la inaugurarea Operei Bastille din Paris.

Debutul artistei pe scena de la Met a avut loc în 1968 în Carmen de Bizet, iar un an mai târziu a urcat pentru întâia dată pe scena Scalei Milaneze, pentru a o întruchipa pe Dalila din opera lui Saint-Saens – Samson și Dalila. Ambele roluri vor rămâne de referință în cariera acestei artiste care, începând din anii ’70, va aborda din ce în ce mai des și partituri destinate sopranelor – și o va face cu imens succes grație vocii sale de o calitate unică, ambitusului larg și tehnicii extrem de solide. Tosca, Norma, Leonora, Desdemona sau Aida sunt personaje cărora Shirley Verret le-a conferit o imagine ce a impresionat publicul. De aceea, Shirley Verret nu este soprană sau mezzosoprană, este mai mult decât atât. Este artista care a urcat pe scenă sau a împărțit studioul de înregistrări cu Pavarotti, Vickers, Domingo, Bergonzi, Ghiaurov, Corelli sau Leo Nucci.

Video Shirley Verret
Liliana Staicu