11 decenii de muzică nouă Înapoi la: Emisiuni

Tradiția în modernitate I

Publicat: Duminică, 18 Octombrie 2009 , ora 22.30
Amplu și divers peisaj muzical în acest răstimp, suficient pentru a ni-l apropia și a-l înțelege și totuși foarte scurt pentru a-l aprofunda și a-i decanta valorile. Ascultăm adesea o muzică greu de încadrat stilistic, întâlnim creatori mereu cu tendința de individualizare și de pulverizare a gândirii conceptuale, a tehnicilor de compoziție.

Complexă și imprevizibilă, arta sonoră reflectă realitatea și uneori pare că o devansează, într-o tendință de autodepășire și de ardere a etapelor, ce o face astfel atît de greu de digerat.

Reluăm astăzi și pe parcursul emisiunilor viitoare, câteva dintre ideile enunțate în prima noastră emisiune, legate de aspectele definitorii ale muzicii noi, fie că-i acceptăm sau încă îi discutăm această denumire.

Și revenim la anul 1902. Scandalul cu Pelleas și Melisande de Claude Debussy, asemenea celui cu Sacre du printemps de mai târziu, a rămas de referință în istoria muzicii.

Opt decenii mai târziu, nici nu mai putea fi vorba despre așa ceva, Debussy devenise el însuși un clasic iar inovațiile sale, tradiție. Vocea umană explora alte și alte zone ale expresiei pe traseul integrării în percepția artistică actuală, nu de puține ori invocând tot tradiția, precum în opusurile lui Iannis Xenakis, compozitorul francez, de origine greacă, născut la Brăila, o existență dramatică, foarte implicată social, în politic, ceea ce i-a afectat devenirea artistică și nu numai.
Ruxandra Arzoiu