11 decenii de muzică nouă Înapoi la: Emisiuni

Fatete ale serialismului IV

Publicat: Duminică, 28 Martie 2010 , ora 22.30
Dacă romantismul și postromantismul german, impresionismul francez, aduceau o anumită personalizare a condeielor componistice, serialismul începutului de veac XX imprima o notă comună operelor muzicale optând pentru acea orientare internaționalistă. Plecând de la tehnica dodecafonică, cea a utilizării celor 12 sunete fără legăturile și funcțiile pe care le implică o tonalitate, cei trei reprezentanți ai noii școli vieneze au ajuns la serialismul care favoriza un control absolut asupra sonorității în această formulă. Seria de sunete avea o ordine prestabilită și ca modalitate de compoziție se va extinde mai târziu și la alți parametrii ai compoziției muzicale: ritm, instrumentație, formă, adică serialismul integral. In creația lui Anton Webern și respectiv Henri Pousseur, vom urmări aceste caracteristici și transformările lor.
Ruxandra Arzoiu