Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Lucrări simfonice (1)

Publicat: Duminică, 9 Mai 2010 , ora 15.00
Ați ascultat adesea sonorități simfonice în emisiunea aceasta. Erau poate fragmente de simfonii sau piese de altă natură, cu titluri abstracte sau programatice. Într-o privire globală asupra genului simfonic după 1950 se pot detecta cu siguranță toate direcțiile estetice și opiniile de generație ale muzicii românești. Dar genul simfonic este, prin natura sa, mai puțin experimental decât acela cameral. Adesea, compozitori de avangardă se păstrează într-un cadru mai accesibil (nu aș folosi cuvântul ”conservator”) atunci când scriu partituri simfonice. În definitiv, pentru a le auzi în sala de concert, trebuie să convingă dirijori și orchestre că vor avea impact la public, chiar dacă aparțin domeniului creației contemporane.

Deocamdată, vă propun o privire cronologică a câtorva din partiturile simfonice care ar completa imaginea deocamdată disparată pe care v-aș fi putut-o sugera până acum. Dacă mă gândesc la anii 50, nu sunt multe simfonii la care să mă opresc. Oricum, două dintre ele trimit spre domeniul muzicii sacre, ceea ce poate părea paradoxal în deceniul agresiv al realismului socialist. A II-a Simfonie a lui Sigismund Toduță este dedicată morții lui Enescu.

Sigismund Toduță evocă în această a doua sa Simfonie (din 1956) ethosul caracteristic muzicii religioase: prin unele formule melodice, insistența pe isoane, unisoane, eterofonii. Dată fiind apartenența lui Toduță la confesiunea greco-catolică, sursele sale muzicale vor proveni de aici. În numeroase din lucrările sale instrumentale, compozitorul ce a marcat profund evoluția muzicii clujene operează o sinteză modernă între diverse tradiții orale, uneori cu conotații neoclasice (prin rigoarea și parfumul istoric al formelor și genurilor abordate).

Cam în aceeași perioadă, un compozitor mai tânăr, Doru Popovici, investiga muzica psaltică din surse bisericești sau din transcrierile bizantinologilor. Inserează în consecință citate bizantine în Simfonia sa din 1954. Semnificativ pentru cenzura vremii este faptul că, la data compunerii sale, simfonia constituia o premieră în direcția valorificării patrimoniului bizantin, de aceea nu a putut fi cântată în public integral, până în 1968, dată la care este înregistrată “oficial” în bibliografii.

În următorul deceniu, multe din partiturile simfonice explorează genuri diverse, experimentează fie relația cu jazzul, fie pe aceea cu avangarda constructivistă. Din ultima categorie, Studiile pentru orchestră de Liviu Glodeanu decupează fiecare compartiment al orchestrei, subliniază specificul instrumental al fiecărui grup care intră în componența orchestrei. Piesa devine și studiu pentru orchestră, și unul pentru ascultător, pentru cel ce vrea să intre în regulile orchestrației, acea alchimie a utilizării instrumentelor pentru a le face să sune bine în combinații. În prim-planul generației sale datorită unui mare talent componistic, Liviu Glodeanu rămâne, și după dispariția sa timpurie, un muzician mereu supus discuțiilor în muzicologia românească, din păcate încă prea puțin cântat. Maniera concentrată a expresiei, vigoarea și dinamismul exprimării, preocuparea pentru structură sunt atribute ale Studiilor pentru orchestră din 1967.

Coleg de generație al lui Liviu Glodeanu, Corneliu Dan Georgescu – stabilit din anii 80 la Berlin – are o poziție specială în contextul muzicii românești și prin ideile teoretice lansate, despre arhetipurile muzicale, ca urmare a unor temeinice cercetări etnomuzicologice. Modul în care aplică aceste teorii ale arhetipurilor în propria compoziție se poate defini prin caracterul “minimal”, un neoprimitivism folcloric. Economia maximă de mijloace înseamnă lucrul cu motive folclorice scurte, eventual extrase din surse arhaice (nu doar românești, ci și semnale de corn din Alpi). În piesa orchestrală Motive maramureșene (1963), citatul folcloric se rezumă la un pentacord lidian, un motiv din Oaș etc., iar în Jocuri (ciclu de 10 piese simfonice, 1962-1980) sunt evocate “arhetipuri” folclorice ale unor dansuri din Bihor și Maramureș. Să ascultăm un fragment din a șasea piesă a ciclului Jocuri, Pianissimo pentru orchestră.

Din aceiași ani 70 datează și piesa simfonică Etos I a lui Adrian Pop (1976), care propunea traducerea în limbaj simfonic a perspectivei lui Blaga asupra “spațiului mioritic”. Conceptul poetic de “plai ondulat” apare muzical printr-un șir de unduiri sonore rezultat de acumulări / rarefieri în interiorul parametrilor muzicali. Combinațiile intonaționale sugerează muzica populară fără a o cita, iar texturile (de tipul celor folosite de Ligeti sau de compozitorii polonezi) au și ele o coloratură folclorică, din preocuparea pentru etosul degajat de fiecare contur muzical.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu