Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Lucrări concertante

Publicat: Duminică, 2 Mai 2010 , ora 15.00
Tema mea de azi fiind ghidajul prin creația concertantă românească din ultimii 60 de ani, m-am uitat înapoi, printre precedentele 25 de emisiuni. Am decupat titlurile concertante pe care deja vi le-am propus – semnate de Ludovic Feldman, Adrian Pop, Miriam Marbe, Livia Teodorescu, Aurel Stroe, Anatol Vieru sau Dan Constantinescu. Voi adăuga doar câteva astăzi, pornind de la anul 1958 și Concertul de vioară al lui Pascal Bentoiu.

Maniera personală a lui Pascal Bentoiu de a scrie muzică se desprinde din acest Concert pentru vioară. Compozitorul este atent la modernitatea epocii în care trăiește, dar nu părăsește filoane ale tradiției pe care le consideră semnificative. Așa cum declară adesea, nu înnoirea mijloacelor îl preocupă, ci înnoirea expresiei însăși. Mijloacele sunt, de aceea, îmbinate fără prejudecăți: structuri clasice sau baroce cu limbaj tonal și dodecafonic. Unele partituri dezvăluie trasee ingenioase, un fel de ”migrare” de la tonal la serial (ca in Simfonia I) sau invers (în Concertul de vioară).

Peste aproape trei decenii, Doina Rotaru începe seria sa de Concerte pentru flaute și își configurează acea zonă expresivă proprie, prin investigarea muzicilor tradiționale din diverse părți ale lumii.

Am ascultat un fragment din Spiralis II, Concertul nr.2 pentru flaut(e) și orchestră, compus de Doina Rotaru în 1991. În aceeași perioadă, compozitoarea nota într-o prezentare: “Am găsit similitudini între muzica românească foarte veche de fluier sau vocală și frumoasa muzică shakuhachi: varierea lentă și permanentă a unui material inițial, ritmul liber, parlando-rubato, sunete lungi îmbogățite cu glissandi, melisme, microtonii, precum și atmosfera melancolică, de o frumusețe dureroasă.” Stilul Doinei Rotaru se detașează în muzica nouă românească și prin această inedită căutare de punți între tradițiile japoneze și cele orale românești.

În fine, un ultim exemplu de concert vine din altă zonă stilistică și din partea unui coleg de generație al lui Pascal Bentoiu. Concerte de pian nu sunt multe în repertoriul ultimilor 60 de ani, și ele vin adesea din partea compozitorilor pianiști. Radu Paladi, creator de piese corale, totodată pianist format la Școala Floricăi Musicescu, scrie în 1989 un Concert pentru pian și orchestră în do major. L-am putut asculta mult mai târziu în prima sa audiție bucureșteană: o muzică de virtuozitate scarlattiană, strălucitoare și proaspătă.

Diversitatea preferințelor și exprimărilor componistice românești poate fi demonstrată fie și doar prin aceste trei concerte ascultate: muzică modernă, muzică nouă, influențe din tradiții orale, muzică în do major. Farmecul fiecăreia, în parte, depinde însă de talentul compozitorului de a ne transmite convingerea proprie. Muzica se poate scrie și asculta, astăzi, în atâtea feluri…
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu