Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Interbelic și postbelic în muzica românească (I)

Publicat: Duminică, 11 Octombrie 2009 , ora 15.00
Tensiunea între național și universal i-a urmărit în principal pe compozitorii interbelici. Or mulți dintre ei mai au multe de spus după 1945. În puținii ani până la abdicarea forțată a Regelui Mihai, libertatea de expresie este încă una ambiguă. După 1949 nu va mai fi posibil, multă vreme, să scrii muzică sacră declarată, așa cum făcuse Paul Constantinescu între 1946-48. Oratoriul său bizantin Nașterea Domnului a avut chiar premiera la Ateneu, în decembrie 1947, sub bagheta lui Constantin Silvestri.

Oratoriul de Paști al lui Paul Constantinescu, spre deosebire de cel de Crăciun din care am auzit câteva fragmente, nu a putut fi auzit în versiune definitivă până în 1990. Dar aceasta este o altă poveste. Să observăm, pentru început, momentul tranziției de după război, reflectând schimbările tragice din structura societății românești. Dacă până la terminarea războiului, la conducerea Societății Compozitorilor Români (SCR) se aflaseră două personalități marcante precum George Enescu (președinte) și Constantin Brăiloiu (secretar), în contextul schimbărilor politice amândoi vor părăsi, definitiv, țara (așa cum o făcuseră mulți intelectuali valoroși): Brăiloiu în 1944, când pleacă la Geneva unde va înființa Arhivele Internaționale de Folclor, iar Enescu în 1946, când călătorește în SUA, într-un turneu, după care se va stabili în Franța.

În 1948, Enescu definitivează două lucrări atât de caracteristice celor două drumuri simbolice pe care a apucat-o alternativ. Pe de o parte, poemul Vox maris, op.31, început încă din 1925, reverberează ceva influențe debussyste, impresioniste. Pe de alta, Uvertura de concert pe teme în caracter popular românesc, op.32, închide simbolic șirul acelor compoziții al căror titlu arată apartenența programatică la spiritul național (Sonata a III-a pentru pian și vioară, Suita Săteasca sau Impresii din copilărie). Dacă prin alăturarea celor două muzici am vrut să subliniez exact ideea de pendulare între universal și național, nu intenționez totuși să o exagerez. La Enescu, delimitarea între lucrări integral sau parțial folclorice și acelea ancorate mai pregnant în universalitate nu se poate face dogmatic.

Uvertura de concert a fost cântată în primă audiție mondială în ianuarie 1949, cu Enescu la pupitrul Orchestrei Național din Washington D.C. Anul 1949 marchează – peste ocean și invizibila cortină de fier – un reper pentru istorici: se încheie perioada de “tranziție” între 1944-49 care înseamnă, pentru compozitori, vremuri tulburi în care unii fac compromisuri, alții au o ascensiune fulgerătoare pe scara socială, iar alții își mențin pozițiile cu fermitate, find încet-încet înlăturați, acuzați sau chiar persecutați. Cu Paul Constantinescu și George Enescu vedem doar cum modernitatea muzicii românești, câștigată cu succes în perioada interbelică, are doar reflexe, din ce în ce mai palide pe teritoriu românesc. În schimb, găsim acum intervenția violentă a ideologicului, înlăturarea modernului și a oricărei încercări a artistului român de a se racorda la avangarda europeană. Dar despre toate acestea – în emisiuni viitoare.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu