Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Interbelic și postbelic în muzica românească (III)

Publicat: Duminică, 25 Octombrie 2009 , ora 15.00
Discuțiile vor atinge absurdul atunci când se va încerca stabilirea criteriilor după care o muzică este progresistă sau decadentă (de pildă: înclinația spre tristețe conduce la decadentism…). Oricum, nu se concepe creație muzicală în afara liniei ideologice, iar cine susține că nu face politică, greșește. Urmează Rezoluția din 10 februarie 1948, a Comitetului Central al Partidului Comunist al URSS în problemele muzicii, larg dezbătută în presa românească, în ședințele SCR: se ține teoria “simplificării” muzicii, rolul partidului sovietic fiind comparat cu cel al bisericii din epoca înflorii contrapunctului vocal renascentist, prin împotrivirea față de abuzurile de tehnicitate, față de “elitism”, spre o muzică pe înțelesul tuturora. Drept urmare, compozitorii nu numai că trebuie să învețe, ci și să se “dezvețe” de multe tehnici adoptate înainte de 23 august 1944. Rezoluția sovietică va constitui punctul central al ofensivei ideologice asupra compozitorilor români, ce culminează pe parcursul anului 1949. Atacurile asupra lui Mihail Jora se intensifică, artistul retrăgându-se treptat, forțat de împrejurări, din viața publică și parcurgând momente extrem de dificile în a-și câștiga existența. Articole din presa de partid califică drept “dușmănoasă” atitudinea lui Jora ce împiedică “progresul”. Creația lui Mihail Jora nu poate fi decât “profund reacționară, /…/ în preferința manifestată agresiv pentru poezia descompusă, apologetică a pornografiei și a sinuciderii drept sursă de inspirație pentru lieduri”.

Sunt blamate de asemenea “școala burgheză antimelodică” a unui Silvestri și, în bloc, “fascismul” muzicienilor români din diaspora, în deplin contrast cu linia realismului socialist exprimată în melodiile tonale simpliste ale cântecelor de masă sau ale lucrărilor vocal-simfonice semnate pe atunci de Matei Socor, de Alfred Mendelsohn, de Hilda Jerea ș.a. Partiturile dorite, comandate de noua ideologie, vor primi un suport financiar remarcabil prin înființarea Fondului Muzical, susținut de guvern, care oferea condiții favorabile creației prin sistemul de comenzi, achiziții, ajutoare, pensii, locuri de odihnă etc. SCR devine Uniunea Compozitorilor din Republica Populară Română și rămâne singurul mod prin care există compoziție în România. Nu se va putea interpreta, nu va putea exista practic în România muzică difuzată în afara acestui organism: chiar și compozitori nemembri sau studenți la compoziție, în momentul când erau incluși în vreun program de concert, trebuiau să-și prezinte lucrarea respectivă birourilor de creație de la Uniune, pentru a obține cel puțin calificativul “bun de difuzat”, altfel piesa era interzisă. Astfel, mascată sub aparența controlului profesional, cenzura ideologică era permanent prezentă, de unde și interesul oficialităților de a deține persoane obediente în conducerea Uniunilor de creație. Cum supraviețuiau compozitorii care nu se raliau cu prea mult entuziasm cerințelor vremii? Inspirația folclorică părea cea mai potrivită, ca “acoperire”. Scriai inspirat din teme populare, însemna că te adresai poporului. Totuși, Theodor Rogalski nu nimerește, în cele Trei dansuri românești din 1951, devenite ulterior celebre, un ton pe gustul presei comuniste. Deși sunt fermecătoare tocmai prin orchestrația strălucitoare și subtilă, au fost criticate pentru „abuz de stridențe” și „artificii de orchestrație”...

Am anunțat într-o emisiunea trecută că Matei Socor era eroul zilei. Activist comunist în ilegalitate încă din anii 30, Socor este închis în lagăr (pentru convingerile antifasciste) în 1940 și eliberat în 1943, la intervenția conducerii SCR. Enescu și mai ales Mihail Jora fac demersuri la oficialitățile vremii pentru a salva de închisoare “un tânăr compozitor de mare talent”. Într-adevăr, Matei Socor se plasase, în deceniile interbelice, în avangarda muzicală, prin interesul său pentru dodecafonism și pentru muzica lui Hindemith (studiase, dealtfel, și în Germania) și demonstrase autentice aptitudini componistice. După 1944, ascensiunea sa politică este spectaculoasă, va deține funcții de conducere importante în Radiodifuziune, va fi președinte al Uniunii Compozitorilor (din 1949), iar muzica pe care o va scrie de-acum încolo se va încadra cu strictețe, cu puterea exemplului, în granițele realismului socialist. Interesantă este evoluția sa componistică târzie, din anii ’70, când, departe de a mai fi angrenat în funcții politice de către regimul lui Nicolae Ceaușescu, își “redescoperă” oarecum trecutul estetic, revenind la o modernitate a cromatismului, a structurilor evoluate. O posibilă comparație a evoluției postbelice a lui Matei Socor cu cea a lui Hanns Eisler din RDG va trasa aceeași linie, de la dodecafonia avangardistă la tonalul angajat politic: Eisler, fost elev al lui Schönberg, renunță benevol și autocritic la orice apropiere de modernul muzical, în favoarea realismului socialist și a funcțiilor importante... Există și poziția de integrare în politica comunistă a lui Alfred Mendelssohn care, inițial influențat de studiile sale vieneze în experimentarea politonalului sau chiar a muzicii dodecafonice, va deveni din 1947 un prolific “cronicar” al evenimentelor contemporane. Adică va cânta conducătorii comuniști (cantata Glasul lui Lenin), va cita în simfoniile sale cântecul de mase, semnificând elanul constructiv al oamenilor muncii ș.a.m.d. Ulterior, nici el nu va rezista tentației de a se reîntoarce spre tehnicile moderne abandonate mult timp.

În istoria muzicii românești a anilor 50 găsim nume obscure azi, dar agresive în acea perioadă, ca Mauriciu Vescan; mai găsim nume binecunoscute pentru merite componistice și pedagogice, care au scris la rândul lor coruri pentru Stalin: Teodor Bratu, Mansi Barberis, Nicolae Buicliu, Ioan Chirescu, Sabin Drăgoi, Ludovic Feldman, Marțian Negrea ș.m.a.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu