Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Interbelic și postbelic în muzica românească (II)

Publicat: Duminică, 18 Octombrie 2009 , ora 15.00
Încă de la sfârșitul anului 1944, încep să se constituie “comisiile de epurație” care urmăresc înlăturarea din toate domeniile (inclusiv cel muzical), din viața publică, a adversarilor politici, fie “reprezentanții claselor exploatatoare”, fie “colaboraționiștii” cu armatele naziste, foștii legionari ș.a.m.d. Începe desigur o perioadă plină de nedreptăți, de răzbunări personale manifestate prin acuze neîntemeiate și neverificate. Cum se manifestă aceste persecuții? Eventual prin suspendarea salariaților: de exemplu, compozitorul și dirijorul Ionel Perlea, plecat în străinătate, eliberat de armatele aliate dintr-un lagăr nazist, e suspendat din SCR și, dealtfel, nu se va mai întoarce în România.

Persecuțiile includ și blocarea mijloacelor de existență, norme de îngrădire a spațiului de locuit (în apartamente sau case se introduc forțat numeroși chiriași, situație ce se va perpetua timp de decenii) sau chiar privarea de libertate. Din acest ultim punct de vedere, muzicienii au avut poate mai puțin de suferit decât literații sau filosofii români, dar există totuși cazuri de citat: Dimitrie Cuclin este trimis la muncă silnică, la construirea Canalului Dunăre-Marea Neagră, pentru simpatiile sale legionare. Pretextul pare a fi fost calitatea sa de invitat al unor reprezentanțe diplomatice occidentale la București, unde aveau loc audiții din Bach sau Wagner. Folcloristul Harry Brauner, deși comunist, este arestat împreună cu soția sa, graficiana Lena Constante, ca făcând parte din gruparea lui Lucrețiu Pătrășcanu, devenită, spre sfârșitul anilor ’40, dizidentă.

Poate cel mai proeminent compozitor interbelic alături de Enescu, Mihail Jora rămâne din 1944 până în 1949 vicepreședinte al SCR (în urma plecării lui Brăiloiu), președinte fiind doar onorific, și în lipsă, George Enescu. În această calitate, Jora va menține pe cât posibil independența instituției față de conducerea de partid. Atitudinea sa fermă îl va transforma într-o țintă a oficialităților ca “decadent” și “reacționar”, o țintă a presei ce-l acuză de “formalism” în creație; treptat, va fi înlăturat și din conducerea Societății, a Academiei Regale de Muzică al cărui Rector era. Este caracteristic gestul lui Jora din 1948, care, ca Rector al Academiei de Muzică, a cerut să se păstreze un minut de reculegere pentru abolirea monarhiei! Va fi marginalizat, lăsat o vreme fără mijloace de existență, izolat, apoi din nou, treptat, reabilitat.

Voi reveni, de altminteri, asupra lui Mihail Jora, în emisiunea viitoare, și voi cita atacurile la adresa muzicii sale. Ați ascultat o secțiune din Demoazela Măriuța, balet scris în 1940 și criticat oficial pentru atitudinea compozitorului, de „boier cosmopolit”, care ia în derâdere obiceiurile poporului...

Să privim și o altă atitudine, a lui Constantin Silvestri, și el țintă a atacurilor de formalism. Muzica sa puternic cromatizată, stilul său caracteristic neoclasic (din anii 30-40), unde armonia disonantă, dificil de definit, are asprimi independente de melodie, cu o funcție de suport neutru, nu se putea asorta realismului socialist. Silvestri va evita după 1944 să compună în linia oficială, a unui folclorism facil, și este ”suportat” în viața muzicală românească mai cu seamă datorită calității sale dirijorale, fiind o personalitate imposibil de trecut cu vederea sau de marginalizat. Cu toate acestea, persecuțiile îl vor împinge, în deceniul al 7-lea, să aleagă exilul, stabilindu-se în Anglia.

Silvestri nu a mai scris multă muzică după venirea comunismului, dar a revizuit în 1950 o lucrare compusă la vârsta de 20 de ani, Trei piese pentru orchestră de coarde. Poate că și-a dat seama că atmosfera echilibrată, senină a acestei partituri nu va duce spre interzicerea ei în viața de concert a timpului.

Dar cum arăta această viață muzicală? Pe de o parte, observăm, personalitățile proeminente ale muzicii românești interbelice își continuă prudent activitatea. Pe de alta, ideologia invadează brutal ara românească. Asupra întregii SCR încep presiunile politice, accentuate în 1945-46, când oameni din afara instituției, însă cu funcții importante în partidul comunist, vin să controleze și să dicteze activitatea acesteia, forțând afilierea sa la Uniunea Sindicatelor de Artiști, Scriitori, Ziariști, apoi la Confederația Generală a Muncii, în scopul "înfrățirii dintre muncitori și intelectuali".

Pe 18 iulie 1947 apare Legea privind organizarea Teatrelor, Operelor și Filarmonicilor de Stat și pentru regimul spectacolelor publice; prin ea se va controla viața artistică. În același an, în octombrie, Congresul Uniunii Sindicatelor proclamă realismul socialist ca metodă unică de creație. Inventat și impus de Jdanov și de Stalin, realismul socialist va fi “implementat” în spațiul românesc: muzica, drept armă ideologică trebuie să contribuie la educarea maselor, să fie accesibilă, pe înțelesul maselor largi, să fie mobilizatoare. Un cor al lui Matei Socor poate fi exemplar. De altminteri, Socor devine personaj principal al poveștii noastre, între 1949 și 1954.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu