Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Atitudini postmoderne

Publicat: Duminică, 11 Aprilie 2010 , ora 15.00
Despre postmodernism s-a vorbit enorm în ultimele decenii ale secolului trecut. Discuția nu s-a stins încă. Unii susțin că ceea ce vine după modern e doar o continuare a acestuia, alții că postmodernul neagă modernul. E evident, oricum, că a fi postmodern înseamnă a nu avea prejudecăți, a folosi toate mijloacele artistice care-ți plac, din tradiție sau din contemporaneitate. Mai înseamnă și o reconsiderare a relației cu publicul.

Acela care ar încerca detectarea unui “curent postmodern” în creația muzicală actuală românească nu ar găsi nicio grupare, nicio platformă, nicio generație ce se plasează (manifest sau nu) sub această etichetă. Dimpotrivă, numeroși compozitori români de prestigiu se sustrag unei posibile definiri postmoderne, din cauza echivocului estetic în care s-ar putea înscrie.

Vom considera, în cele ce urmează, postmodernismul muzical ca o atitudine întâlnită parțial la unii compozitori români și în unele creații, ca expresie a „conștiinței istorice“ în muzică. Aceasta va apărea fie în citatul sau colajul muzical, fie sub alte forme de recuperare a trecutului, în principiu interzise de avangarda muzicală postbelică, dar din ce în ce mai pregnante începând cu anii 70.

Opiniile lui Anatol Vieru despre postmodernism nu se referă la un curent de stil, ci la o perioadă, aceea de după modernism, după epuizarea avangardelor, după ce marile limbaje ale trecutului și-au pierdut predominanța, după ce serialismul – suveran în anii 50 - rămăsese mai mult o “manieră”. Perioada postmodernă afirmă pluralismul (în care totul pare permis) și polistilismul (considerat de unii drept a-stilism, de alții, meta-stilism).

Vieru observă că recuperarea trecutului muzical se poate face prin citat sau prin colaj muzical. Procedează el însuși astfel în comedia-colaj Sita lui Eratostene din 1969, cu citate din Mozart, Beethoven, Sarasate, cu replici din teatrul lui Eugene Ionesco. Nu e întâmplător faptul că în același an apare Sinfonia de Luciano Berio, celebră prin complexitatea citatelor din colajul părții a treia.

Simpla prezență a citatului nu e suficientă pentru ca o muzică să intre în categoria artei postmoderne. Și invers, o muzică postmodernă se poate lipsi de citate, poate doar recrea „a la manière de” un stil din trecut... Dar raportările la muzici celebre „fac cu ochiul” ascultătorului, care găsește confortabil faptul că o muzică nouă, contemporană lui, îi oferă un sprijin în trecutul muzical pe care îl cunoaște.

Tiberiu Olah reușește să integreze cu o mare expresivitate aluzii din clasicismul vienez în propriile lucrări. Se întâmplă astfel în Concertul pentru saxofoane și orchestră Obelisc pentru Wolfgang Amadeus (compus pentru „anul Mozart“ 1991). Într-o lucrare anterioară, referința la tradiție este și mai pregnantă. În Simfonia a III-a (1989), Olah demonstrează compatibilitatea propriului sistem armonic cu acela preluat din partea întâi a Sonatei lunii de Beethoven. Motivul celebru al sonatei pentru pian este integrat, “absorbit” organic în propria muzică, revine obsesiv (prin frânturi melodice ale acompaniamentului arpegiat caracteristic).

Liviu Dănceanu scrie, într-o zonă evident postmodernă a anilor ‘90, mai multe piese pentru ansamblu cameral sau orchestră intitulate “History”. Tendința de “comentare” a trecutului muzical se va transforma într-o parcurgere diacronică a mai multor limbaje componistice (de la organum la minimal-repetitiv, de la conductus la textura eterofonă).

În aceeași arie postmodernă, Dan Dediu compune în 1996 Simfonia a III-a, Capriccio classico, un evident omagiu adus muzicii clasice. Prin urmare, cele patru părți urmează traseul muzical al unei simfonii clasice ce se poate plasa pe coordonatele estetice și genealogice ale Simfoniei londoneze nr.104 de Haydn și Simfoniei clasice de Prokofiev. Capriccio classico nu reprezintă atât o continuare a liniei stilistice prokofieviene, cât o “aducere la zi” (update, în limbaj informatic) a procedeelor clasice de evoluție muzicală și o redimensionare a lor din punctul de vedere al secolului 21.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu