Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Avangardă și retro

Publicat: Duminică, 28 Martie 2010 , ora 15.00
Ce înseamnă avangardă? Toată lumea știe, mai ales după un secol 20 în care termenul a fost folosit până la saturație. Obsesia artiștilor de a fi vizionari, de a-și depăși timpul prin ideile creatoare a sărit multe obstacole în veacul trecut. Experimentul pare a fi cuvântul cheie. Un experiment mai mult sau mai puțin trăznit te poate împinge înainte, sau poate să nu ducă la nimic. Oricum, artistul experimental nu mai ține cont de public, îl interesează mai mult părerea unui grup asemănător lui, plasat într-un soi de turn de fildeș.

Este dificil să restrângi conceptul de avangardă la o orientare sau alta, la o generație sau alta din muzica românească a ultimilor 60 de ani. Stroe, Niculescu, Marbe, Olah, Vieru s-au plasat, la vremea lor, în primul eșalon de experimentatori. Însă și-au construit, asimilând toată noutatea oferită de epocă, sisteme viabile, coerente, convingătoare, cu puternice rădăcini în tradiția muzicală (europeană sau extra-europeană, scrisă sau orală). Și din această cauză, muzica lor nu s-a “academizat”, nu a devenit vetustă. Acești creatori s-au informat permanent de ceea ce se întâmpla în muzica contemporană lor – și nu doar dintr-o anumită parte a Europei, ci de pretutindeni. Fiecare și-a afirmat cu consecvență drumul propriu, însă nu s-a închistat în idei fixe, într-o avangardă greșit înțeleasă.

Un compozitor pe nedrept uitat, Sorin Vulcu (1939-1985) s-a preocupat mereu de avangardă, de teatrul instrumental sau de sonoritățile electronice, ca în compoziția numită Îndeletnicirile mele, scrisă în 1978 pe un text de Henri Michaux.

Există de asemenea compozitori care au uitat să mai iasă din zona experimentalului. În asemenea cazuri, atitudinea de avangardă dispare practic, transformându-se în ceva anchilozat... Importantă este și plasarea temporală a unor partituri experimentale într-o anume perioadă de căutări, de tatonări a noului (anii ‘60-70), ele putând ulterior depăși sau nu faza acestui experimentalism (în anii ‘80-90).

Am ales și un exemplu ludic. Cristian Al. Petrescu – dealtfel un compozitor în general depărtat de avangardă – reușește o experiență vocală unică în literatura românească. Compozitorul, căruia i s-ar potrivi mai degrabă eticheta de modern moderat, specializat îndeosebi în scriitura corală, este și un talentat tenor-bariton, cu un larg registru de efecte vocale, adaptate repertoriului contemporan. În consecință, Cr.Al.Petrescu a scris în 1985, pentru sine-însuși, o piesă pentru voce solo, Noapte de mai, unde se îmbină posibilitățile tehnice ale vocii umane, duse la limită, cu sugestia onomatopeică a fiecărei silabe, fiecărei foneme din poezia cu același titlu de Lucian Blaga.

Elementele muzical-vocale din piesa lui Cr.Al.Petrescu urmează traseul poeziei lui Blaga, de la prezența vântului prin șuierat, a diferitelor zgomote prin iarbă, a cântului de păsări, până la sunetele de departe ce vin și dispar într-un joc sonor abia perceptibil. Vocea devine instrumentul complex care utilizează atât cântatul obișnuit, cât și acela întâlnit în folclor sau efecte inventate de Petrescu: sunetul gutural, deschis, nazal, lovituri de glotă, cântul prin nări, pocnete de limbă etc. Toate acestea se transformă într-un spectacol sonor dar și vizual (până acum, nimeni altul decât compozitorul nu a cântat această piesă) de o plasticitate și virtuozitate maxime.

Leaderul de necontestat al avangardei muzicale în secolul XX, Arnold Schoenberg declara, spre sfârșitul vieții, după ce experimentase dodecafonismul, că „se mai poate scrie multă muzică bună în do major”. După cum ați auzit adineauri, a și revenit prin anii 40 la muzica tonală – fapt de neimaginat cu câțiva ani înainte. Toate aceste poziții estetice arată că practic niciun compozitor nu poate fi încadrat într-o singură cutiuță stilistică, doar de dragul clasificărilor. Pe parcursul vieții, artistul poate experimenta avangardist sau poate adopta o atitudine „retro”.

Să ne uităm spre un compozitor român, atras în tinerețe de tehnica serială, apoi de abstractizarea unor date preluate din folclorul românesc. Din 1980, Sabin Păutza se orientează spre zone accesibile: scrie muzică de divertisment, precum și muzicaluri pentru copii. Emigrând în S.U.A., exprimarea muzicală de succes devine o necesitate pentru compozitor. Neoromantism cu intonații de blues sau jazz, ecouri din Bartók, Stravinski sau Șostakovici sunt atribute ce ar putea caracteriza muzica scrisă în prezent de Sabin Păutza, fără îndoială experiența sa dirijorală având în această privință un rol hotărâtor. Dorința de comunicare cu publicul rămâne în prim plan.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu