Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Modernul moderat (3)

Publicat: Duminică, 28 Februarie 2010 , ora 15.00
Muzicile pe care le-am propus să ilustreze un „modern moderat” au propus diferite punți ale muzicii noi către trecutul muzical, precum și diverse modalități de a face accesibilă muzica actuală. Treptat, asemenea atitudini componistice se pot întâlni cu estetica postmodernă, care nu mai are nicio prejudecată în ceea ce privește preluări ale tradiției. Vom ajunge însă, într-o emisiune separată, și acolo. Prin anii ‘60, apare o interesantă posibilitate de a integra jazzul în muzica nouă românească. Mulți compozitori apelează la aluzii, propun pasaje în stil jazz, așa cum o făcuseră, cu decenii înainte, un Debussy și mai ales Ravel. Am vorbit mai demult despre asemenea inserții, în piese semnate de Pascal Bentoiu și Dumitru Capoianu. Mai vârstnicul lor coleg, Dumitru Bughici, se gândește, în a treia sa Simfonie, Ecouri de jazz (1965-66), la soluții de acomodare a unor principii de forme tradiționale cu arta improvizației, cu armonia și ritmurile specifice jazzului. La fel procedează Bughici în muzica sa de cameră și în paginile concertante, fie prin citat, fie prin prelucrarea unor genuri ca foxtrot, blues, slow în formule clasice (ale sonatei sau passacagliei, de exemplu).

L-am amintit mai devreme pe Dumitru Capoianu, și v-am propus, într-o emisiune trecută, Variațiunile cinematografice ale sale, piesă simfonică de mare succes, scrisă cu strălucire și incluzând destule aluzii la jazz. Dar Capoianu nu-și pierde dezinvoltura nici în piese abstracte, clar afiliate „muzicii noi” (precum Trio-ul Arcuri pentru violă, violoncel și pian), nici în music-hall (Povestea soldățelului de plumb). Scrie la fel de bine piese pentru chitară sau se joacă parafrazând celebrele Valsuri nobile și sentimentale ale lui Ravel în lucrarea vocal-simfonică Valsuri „ignobles et pas sentimentales”, din 1986. Deja Ravel pornea cu o componentă subtil ironică la adresa romanțiosului în miniaturile sale pianistice; aceeași linie a ironiei (de data aceasta cu tente postmoderne) îl ghidează pe Capoianu.

Accesibilitatea unui “modern moderat” îl caracterizează și pe Vasile Timiș. Dacă în creația sa corală predomină orientarea spre consonanța tonal-modală, în piesele instrumentale apar mutații stilistice, datorită contactului autorului cu diferite curente ale muzicii noi. Mă refer, concret, la o sinteză ce cuprinde, bunăoară, tehnici practicate intens în compoziția românească a anilor 70 – isoane, heterofonii, aleatorism controlat, caracter modal autohton, chiar și procedee ale muzicii electronice. Dodecafonicul devine un mijloc de ordonare a structurilor melodico-armonice în numeroase piese, fie pasager, asociat modalului, fie chiar motor generator al lucrării: porțiuni seriale sunt detectabile în Simfonia de cameră (1981), Concertul pentru vioară și orchestră (1993) sau Concertul pentru pian și orchestră (1995) etc. Aleatorismul îl interesează, la un moment dat, pe Vasile Timiș, în partitura sa simfonică cea mai cunoscută și apreciată, dacă menționăm premiul de compoziție “Reine Marie-José” ce i s-a acordat la Geneva în 1980: Fantasme, Jocuri polifonice pentru 18 instrumente de suflat.

Carmen Petra-Basacopol are un loc bine definit în cadrul generației sale, fie doar și printr-o particularitate timbrală: de numele ei se leagă o bună parte a literaturii românești de concert și camerală dedicată harpei. Deși creația compozitoarei cuprinde genuri diverse – inclusiv opere, balete – menționăm aici doar această preferință a sa pentru harpă, căreia îi explorează problematica tehnică (de pildă în Sonata pentru flaut și harpă, 1961, distinsă cu un premiu de compoziție la Concursul Internațional de la Mannheim). Asocierea cu impresionismul este inevitabilă, dar conținutul armoniei bazată pe moduri românești particularizează stilul definitoriu pentru Carmen Petra-Basacopol.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu