Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Modernul moderat (2)

Publicat: Duminică, 21 Februarie 2010 , ora 15.00
Gândirea muzicală și gândirea despre muzică: iată cele două aspecte ale personalității lui Pascal Bentoiu, despre care am vorbit în emisiunea trecută, dar și laturile distincte ale creației lui Wilhelm Georg Berger timp de patru decenii. Ele nu pot fi ușor disociate în prezentarea personalității compozitorului, preocupat de definirea unui sistem propriu.

Anvergura, monumentalitatea, dimensiunile impresionante ale ansamblului creației marchează locul particular al lui W.G.Berger în contemporaneitate. Compozitorul se preocupă constant pentru sistematizare, ordine, armonie. Grupează lucrările în cicluri (de exemplu în interiorul celor 24 de simfonii), la fel procedează și cu scrierile teoretice (cca 15 volume orientate în funcție de subiect spre muzica simfonică, de cameră, estetica sonatei sau teoria compoziției din diverse epoci).

Domeniile predilecte de exprimare ale compozitorului sunt cel simfonic, cameral (numărăm aici 21 de cvartete), concertant și vocal-simfonic. Ușor de dedus din această enumerare: absența operei. Pe de o parte, simfonia, concertul, cvartetul de coarde sunt trei lumi distincte (studiate de compozitor și teoretic, în evoluția lor istorică), pe de alta muzica pentru orgă și cea vocal-simfonică (Oratorii, Misse, Recviem) dezvăluie dimensiunea profund religioasă.

Un alt atribut esențial al creației lui Berger îl constituie unitatea sa, provenită din sinteza operată între fundamentele muzicii baroce, clasice și actualitatea limbajului modal. Acest modalism propriu înseamnă deschiderea spre diverse orientări ale secolului 20. Există tentația de a-i găsi filiații cu Hindemith sau Messiaen, cu serialismul (în modurile integral cromatice sau în cele patru forme de prelucrare ale unui mod) sau cu Bartók (în construirea sistemului modal pornind de la șirul lui Fibonacci, de la proporția de aur). Profunda asimilare a tradiției structurale a secolelor 17-18-19 determină combinații de forme fixe și improvizatorice. Iese în evidență permanent aspectul monumental al discursului, de pildă în Sonata pentru vioară solo (1964, distinsă cu Premiul de compoziție „Prince Rainier III de Monaco”).

Cvartetele de coarde (în număr de 21), lucrările vocal-simfonice, concertele și simfoniile lui Berger reflectă, în proporții variabile, atât temeinica legătură cu cultura muzicală vest-europeană, cu tradiția acesteia, dar și totodată imposibilitatea de a le califica printr-un termen stilistic precis, schematic, atotcuprinzător - în niciun caz prin neoclasicism sau neobaroc. De aceea, a-l integra pe W.G.Berger în conceptul generic de „modern moderat” pare a rămâne singura opțiune posibilă. Fără îndoială, unitatea de stil a întregii creații a lui Berger se datorează și constantei utilizări a coralurilor integral cromatice, construite pe moduri de 12 sunete, complexității polifonice a scriiturii și unei anumite expresivități elevate a conținutului ideatic. Să ascultăm un fragment din Simfonia nr. 21 de W.G.Berger. Scrisă în 1988, este intitulată Către bucurie, cu subtitlul Reflexii orchestrale despre patru strofe încredințate corului, și pornește, desigur, pornește de la Oda lui Schiller. Rezultă o revenire contemporană - pur orchestrală - asupra acelor versuri atât de celebre, explorate vocal-simfonic de către Beethoven.

Genul liedului reprezintă un compartiment aparte, în care unii compozitori se manifestă aproape exclusiv. Dacă ansamblurile camerale care conțin solist vocal devin adesea atelier de experimentare (eventual a unor soluții de teatru instrumental, de aleatorism radical) pentru unii compozitori ai avangardei anilor 60-70, și chiar mai târziu, miniatura pentru voce și pian rămâne un cadru mai tradițional. Predilecția pentru reformularea unor aspecte din trecutul muzical în contemporaneitate va conduce spre inedite soluții de armonizare, de scriitură tipică pentru cei doi parteneri, datorate conținutului poetic, legăturii cu poezia românească în special, fără a exclude versuri moderne universale. “Cântecul oferă cele mai diverse și clare modele pentru evoluția limbajului armonic, întrucât nici melodia și nici armonia nu pot fi escamotate prin alte mijloace”, afirmă Nicolae Coman, poet și compozitor specializat îndeosebi pe scriitura de lied.

Compozitorul în egală măsură și poet, Nicolae Coman, împlinește desãvârșit fuziunea celor douã ipostaze ale creativitãții lui în cadrul intimist al miniaturii vocale. Sunt alese versuri din sfera eroticului, rezultând un lirism aparte, o anume cãldurã a expresivitãții și rafinament al nuanțelor psihologice întrupate muzical, Compozitorii vor încerca adesea noutățile armonice ale epocii (de la serialism la Hindemith, Bartók, Messiaen etc.) în cadrul miniatural al liedului, în diverse mixturi ale tradiției cu elemente ale muzicii noi. Sfera aparte a compoziției feminine păstrează însă în prim plan nuanța lirică. Felicia Donceanu se preocupă intensiv de sugestiile muzicale pe care le poate obține din poezii clasice și moderne românești. În lieduri cu pian sau cu ansambluri instrumentale, “muzicalitatea compozitoarei este indiscutabilă, iar lipsa de prejudecăți stilistice – remarcabilă. Ea își permite luxul ca atunci când recită să cânte și atunci când cântă, să recite!”, afirma Mihai Moldovan. În unele cicluri de miniaturi, este sugerată nu doar o atmosferă arhaică românească (prin intonații de sursă populară și psaltică), dar și cultura muzicală din a doua jumătate a secolului 18. Ne referim, concret, la Cântând cu Ienăchiță Văcărescu (1984), pentru soprană, lăută, flaut, viola da gamba, spinetă și percuție. Iată varianta românească pentru resuscitarea muzicii și a instrumentelor vechi, orientare afirmată puternic în ultimele decenii pe plan european.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu