Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Modernul moderat (1)

Publicat: Duminică, 14 Februarie 2010 , ora 15.00
În 16 emisiuni m-ați ascultat povestind fragmente din istoria muzicii românești postbelice, așa cum o percepem noi azi. Am alternat perspectiva ideologică și a mentalităților, comportamentelor compozitorilor cu referiri mai tehnice, la estetici, stiluri sau sisteme de compoziție. Poate că era mai palpitantă relatarea propriu-zis istorică, dezvăluirea unor aspecte care subliniau integrarea artiștilor în societatea comunistă sau post-comunistă. Dar scenariul emisiunii nu poate evita referiri la conținutul propriu-zis al muzicii. Până la urmă, scopul este doar de a va ghida printre sonoritățile muzicii noi românești. Ele pot părea elitiste uneori, atractive alteori. Vă propun în continuare două emisiuni dedicate unor muzici scrise într-un „modern moderat”, care nu ocolesc așadar înnoirile secolului 20, dar nici nu uită să mențină comunicarea cu tradiția și cu publicul.

În 1973, Pascal Bentoiu scrie acest Cvartet al consonanțelor, o replică la Cvartetul disonanțelor de Mozart. Într-o epocă în care emanciparea disonanței, impulsionată la începutul secolului 20 de școala vieneză a lui Schönberg, devenise o practică general acceptată, Bentoiu declară că dorește să verifice dacă nu se mai poate scrie tonal. Compozitorul însuși mărturisește în programul de sală al primei audiții că atitudinea sa este „rezultatul necesității interioare de a avea – în plină domnie a disonanței – un contact reînnoit cu subtilitățile consonanței. Și, de asemenea, expresia convingerii că, într-un fel sau altul, evoluția artei sunetelor va aduce inexorabil reîntronarea consonanței. Am scris cvartetul privind către viitor, stăpânit însă și de sentimentul ciudat că în zilele noastre acordurile perfecte s-ar putea dovedi – pentru unele urechi, cel puțin – la fel de iritante pe cât erau în vremea lui Mozart câteva false relații armonice.”

Pascal Bentoiu rămâne permanent la curent cu noutățile artei sunetelor, preferă însă să se exprime în sonorități mai degrabă legate de tradiția europeană a modernității. Afinitatea sa declarată merge înspre George Enescu: a scris pagini fundamentale de muzicologie despre Enescu, a completat partiturile neterminate la Simfoniile a IV-a și a V-a, la poemul Isis. Un asemenea „exercițiu” de stil a restituit nu numai partitura propriu-zisă, dar și ethosul caracteristic enescian.

Colegi de generație ai lui Pascal Bentoiu preferă, de asemenea, exprimarea muzicală a unui „modern moderat”, căutând în modelele tradiției impulsuri creatoare. Nicolae Beloiu a predat timp de decenii teoria instrumentelor și orchestrație la Conservatorul bucureștean, investigarea diferitelor stiluri orchestrale reflectându-se desigur în propria-i creație, axată pe genurile simfonic și cameral. Simfonia I (1967, distinsă cu Marele Premiu al concursului de compoziție Reine Elisabeth, Bruxelles, 1969) necesită un aparat supradimensionat și generează dificultăți de interpretare pe care compozitorul însuși le compară cu cele din partituri de Carl Amadeus Hartmann. Pe de altă parte, în Simfonia a II-a (1976), principiul dominant este acela al sublinierii individualității fiecărui instrument (nu există dublaje orchestrale). Iar piesa simfonică Clopotele Albei-Iulia (1978) își justifică titlul programatic prin semnificația acordată clopotelor (cu rezonanțe evocatoare), subliniată de amplasarea spațială netradițională a grupelor instrumentale (coarde, alămuri, percuție). În toate aceste cazuri, preocuparea pentru orchestrația rafinată, inedită se simte în audiție. În plus, viziunea muzicală are permanente interferențe cu arhitectura (compozitorul având și studii de arhitectură, de matematică), în stabilirea proporțiilor, simetriilor, chiar a unei imagini grafice a arcuirii discursului.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu