Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Tradiții rituale, magice

Publicat: Duminică, 31 Ianuarie 2010 , ora 15.00
În câteva din emisiunile trecute căutam exemple care demonstrau importanța tradițiilor muzicale orale românești în muzica ultimilor 50-60 de ani. Fiecare compozitor caută în culegerile de folclor sau în transcrierile bizantine impulsuri creatoare care să convină propriei concepții despre muzica nouă. Poate rezulta o „modernitate arhaică”, ceea ce nu e nicidecum vreo contradicție în termeni. De pildă, Myriam Marbe studiază anumite ritualuri arhaice datând din epoca precreștină, le găsește încă într-o Românie rurală a anilor ‘60. Lucrarea care i-a adus eticheta de „compozitoare rituală“ este Ritual pentru setea pământului, pentru 7 sau 14 voci, cor responsorial, percuție (1968). Textele și încercarea de a recrea ritualul sunt preluate din obiceiul popular al “scaloianului”, care invocă ploaia în vremuri de secetă.

Trebuie observat faptul că sfârșitul anilor ‘60 înseamnă pentru Olah sau Niculescu, Stroe sau Marbe explorarea unei formule de exprimare personală, dincolo de experimente anterioare cu serialismul, de exemplu. Pentru Myriam Marbe, ritualul reconstruit în piesa corală înseamnă găsirea unei idei componistice ce pune în prim plan ideea poetică generatoare: “Mi-am pus întrebarea: bun, de ce serial, de ce modal, de ce - știu eu – numere prime, de ce serii numerice? Aveam sentimentul clar că acestea nu erau decât niște ajutoare, niște mijloace, dar că ele nu puteau în nici un caz să-mi servească drept (…) argument sau scuză pentru ceea ce se întâmpla în lucrarea respectivă. O lucrare nu trebuie să fie înțeleasă pentru că (…) are o foarte frumoasă evoluție a unor serii numerice. Acele serii numerice îi acordă lucrării (…) suportul, structura. Dar expresia nu constă în acea logică, ci în ceea ce exprimi servindu-te de acea logică. (…) Ca să scap de chinga relațiilor sonore organizate, a relațiilor dintre înălțimi, a relațiilor dintre ritmuri, am apelat la cuvânt – cuvântul drept cărămidă muzicală.”

În consecință, partitura conține aglomerări de cuvinte murmurate, strigate, semi-cântate sau cântate. Spațializarea muzicală este intenționată prin împrăștierea interpreților prin sala de concert (în timpul acțiunii dramatice), până când publicul este ”prins” la mijloc. Coriștii repetă formule, gesturi, cuvinte semnificative, incantatorii, adeseori prin insistența pe un sunet. Spontaneitatea și intuiția devin (de acum încolo) atribute principale ale muzicii semnate de Marbe; ea va extrage din libertatea improvizatorică a cântecului popular principii aleatorice, la confluența cu avangarda europeană.

Apoi, Marbe va transpune ideea muzicii rituale în compoziția pur instrumentală, cum se întâmplă în Concertul pentru saxofon și orchestră (1986). Va relua aici, după aproape 20 de ani, ideea muzicilor din ritualurile românești aducătoare de ploaie, cu intenția de a exprima purificarea, curățirea.

Mai spuneam și altă dată: Myriam Marbe a imprimat un drum bine configurat în compoziția feminină românească, pe traseul intuiției sensibile. Dintre studentele sale, Livia Teodorescu-Ciocănea sondează la rândul ei nivelurile unor lumi păgâne (precreștine), magice: cum apare sunetul din vibrația aerului ca element primar al naturii; cum vraja incantațiilor este bogat ilustrată în ritualurile românești pentru îmblânzirea naturii. Este cazul lucrării Ritual pentru fermecarea aerului, concert pentru flaut și orchestră, 1998, unde au fost folosite alternativ toate registrele acoperite de familia flautelor (flaut alto în sol, flaut picolo, flaut și flaut bas), într-o permanentă pendulare între respirație și sunet.

Sugestia ritualului în muzica românească de avangardă poate avea motive diferite. La Octavian Nemescu vine dinspre una din ideile care l-au călăuzit mereu în creație, aceea a reîntoarcerii la sensul originar, sacru, incantatoriu al muzicii. Printre alte preocupări ale sale (precum relația între natural / cultural, ideea metalimbajului, metastilisticii), spre sfârșitul anilor ‘70 Nemescu va începe să formuleze conceptul muzicii imaginare. Va scrie în consecință muzici destinate unui loc și timp al ritualului, dedicate celor 24 de ore ale Zilei și Nopții (la modul ideal, deoarece lucrările acestea au fost cântate public, în condiții spectaculare obișnuite). Din componentele acestui ciclu am ascultat pe scene românești Cvartetul de coarde pentru miezul nopții (1993), a cărui interpretare (de la ora 12 noaptea) ar trebui precedată de meditație ca o acțiune intimă, ascetică; Quindecimortuorum (1994), recviem instrumental pentru 15 suflători, care ar trebui cântat la ora 1 noaptea; Negantidiadua (1995), pentru percuție, pian, saxofon, voce, trombon), destinat orei 2 noaptea. Dorința autorului, dificil de îndeplinit într-o sală de concert tradițională, este ca interpreții să intercaleze între componentele piesei respective invocația sau meditația colectivă și individuală, rezultând pauze lungi ce întrerup fluxul sonor. Reinterpretarea “tăcerii” în muzică, după experiențele lui John Cage, își găsește aici o ipostază inedită.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu