Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Surse folclorice și transfigurarea lor (1)

Publicat: Duminică, 17 Ianuarie 2010 , ora 15.00
Problema pe care și-au pus-o adesea compozitorii români a fost aceea a exprimării unui specific autohton în muzica lor. Desigur, înainte de 1989, propaganda naționalistă a partidului comunist cerea tocmai sublinierea “caracterului național“ în artă, dar în forme “accesibile“, precum cele rapsodice, de exemplu. Totuși, după o fază folcloristică simplistă a anilor ‘50, conformă cu asprimea cenzurii ideologice marcată de realismul socialist, începe să se vorbească tot mai des despre rafinarea, “transfigurarea” surselor folclorice în creația “cultă”. Unii compozitori lucrează în cadrul Institutului de folclor bucureștean, având contact direct cu înregistrările din fonoteca acestuia (cu un “fond Bartók” impresionant), mergând în culegeri de folclor în diverse zone ale țării sau transcriind melodii de pe benzi magnetice. Nici elaborarea de studii etnomuzicologice nu a fost inutilă pentru compozitori care, interesați în fenomenul etnografic, și-au cristalizat sisteme componistice originale bazate pe diverse principii descoperite aici. Dar nu trebuia să fii neapărat angajat al acestui Institut pentru a investiga creația orală – atât de bogat reprezentată încă în zona est-europeană. Se putea lua contact cu culegerile tipărite de folclor, sau studia pe cont propriu anumite “mecanisme” ale creației populare, cu atributele sale datorate autorilor anonimi, colectivi, și a acelui spirit - greu de definit - al improvizației.

Observăm, la câțiva muzicieni, evoluția pe parcursul anilor ‘50-’70: de la sugestia folclorică transparentă, într-o manieră diatonică, spre cromatizarea tot mai intensă a discursului muzical, în unele cazuri până la dodecafonia de tradiție schönbergiană. Interesant rămâne acest traseu ce-i apropie pe mai vârstnicii compozitori ai epocii de aspirațiile tinerilor colegi, exponenți entuziaști ai “muzicii noi”: mă refer la Tudor Ciortea, Zeno Vancea, Ludovic Feldman, chiar la foștii reprezentanți ai “realismului socialist”, precum Alfred Mendelsohn și Matei Socor, sau ai “realităților comuniste”, ca Gheorghe Dumitrescu.

O combinație între neobaroc și tematică folclorică o întâlnim în unele piese ale lui Tudor Ciortea, compozitor ce debutase târziu, la vârsta de 42 de ani (după studii comerciale și de drept). În anii ‘60, Ciortea explora teme folclorice stilizate, de pildă în Octetul pentru suflători, violă și pian, Din isprăvile lui Păcală (1961, rev.1966), un fel de “Till Eulenspiegel” românesc. Mai cu seamă Variațiunile pe o temă de colind pentru pian și orchestră (1969) – din care ați ascultat un fragment – se apropie de modernitate; dezvăluie o armonie modală rafinată, cu acorduri de cvarte, unde diatonicul se confruntă cu cromaticul. Colindul supus variaționării provine din zona Maramureșului, integrat într-o atmosferă orchestrală din care nu lipsesc momente punctualiste sau aluzii la Oiseaux exotiques de Messiaen. Mai tânărul coleg clujean al lui Ciortea, Cornel Țăranu, deja demonstrase la începutul anilor ‘60 că fuziunea între dodecafonic și “folcloric” nu este imposibilă.

Sonata pentru pian Ostinato (1961) de Cornel Țăranu are un pronunțat caracter webernian; totuși, pe alocuri, armonizarea sugerează aspecte eterofonice, unisoane, structuri ritmice inspirate din folclor. Compozitorul va traversa, în timp, succesive “faze” seriale, aleatorice, ceea ce nu exclude preferința sa, din punct de vedere al lirismului, pentru “cântecul lung” românesc. Iar în anii ‘80, în Cântecele nomade (1982), Țăranu “sonorizează” versurile poetului Cezar Baltag (și problematica dragostei, morții, vrăjii, incantației, magiei) printr-un folclor “inventat”, adică moduri cromatice combinate cu anumite ritmuri indiene.

Compoziția feminină românească conține trasee comune ce unesc mijloace componistice și expresive la reprezentante ale unor generații deosebite: Doina Rotaru vine în prelungirea universului bine conturat de Myriam Marbe (deși compoziția a studiat-o la clasa lui Tiberiu Olah). Doina Rotaru își creează totodată o sferă sonoră aparte și prin investigarea muzicilor tradiționale japoneze (și descoperirea unor posibile punți între acestea și tradițiile orale românești), cel puțin în ultimii douăzeci de ani. “Am găsit similitudini între muzica românească foarte veche de fluier sau vocală și frumoasa muzică shakuhachi: varierea lentă și permanentă a unui material inițial, ritmul liber, parlando-rubato, sunete lungi îmbogățite cu glissandi, melisme, microtonii, precum și atmosfera melancolică, de o frumusețe dureroasă.” (D.Rotaru)

Coloristica, sugestia, rafinamentul timbral o preocupă în mod evident atât în lucrări camerale, pentru ansambluri mai ample sau în numeroasele concerte instrumentale. În Troițe, Joker, Ceasuri, Măști, Ielele, se repartizează mici instrumente de percuție celorlalți instrumentiști, pentru intervenții de culoare. Și aici, ca și în Concertele pentru flaut(e), sau pentru clarinet, saxofon, violoncel, vocația coloristică se manifestă prin jocul de mare efect cu timbrele. Este evidentă preferința pentru timbrul flautului în multe din lucrările concertante și camerale ale compozitoarei, rezultând o rafinare permanentă a scriiturii pentru acest instrument.

Piesa Troițe trimite la semnificația monumentului funerar alcătuit din “trei coloane ale cerului”. Micile monumente - troițele - pot fi întâlnite nu numai în cadrul funerar (la morminte), ci și pe drum, în sate, marcând locuri simbolice. Doina Rotaru preia simbolul sacru al cifrei 3, pornind de la sugestia a trei emoții (revoltă, durere, resemnare) provocate de moartea cuiva apropiat. În consecință, muzica scrisă pentru 3 instrumentiști conține 3 momente de omogenitate timbrală: la început, toți interpreții cântă la fluier, în mijloc la percuție, pentru ca în final să cânte toți, din voce, o melodie sugerând folclorul arhaic românesc.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu