Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Sacrul în muzica nouă

Publicat: Duminică, 10 Ianuarie 2010 , ora 15.00
Am parcurs în 11 emisiuni fragmente din istoria muzicii românești postbelice. Vă propun acum o altă perspectivă asupra acesteia, cea a temelor preferate, a marilor categorii estetice, a mentalităților și tehnicilor de compoziție. Un prim exemplu este abordarea unui subiect oficial interzis, precum sacrul. Am atins deja câteva idei legate de sacru în contextul epocii comuniste. Azi vom asculta în ce fel raportează unii compozitori români muzica nouă la expresia sacră.

Într-o societate prin definiție atee, precum cea comunistă, a-ți declara în titlul unor lucrări muzicale preferința pentru subiecte religioase nu era posibil. Dar muzica – prin natura sa artistică abstractă – a putut adesea să se sustragă cenzurii ideologice. Se cunosc destule cazuri în care, pentru a scăpa de orice grijă, compozitorul își intitula lucrarea “Pentru pace” (sau ceva asemănător), pentru ca să se ocupe nestingherit de substanța muzicală, eventual modelată în tehnici de avangardă, și care nu avea nici o legătură cu anunțatul titlu. (Desigur că, în cazul unor colegi de breaslă răuvoitori, compozitorul respectiv putea fi denunțat autorităților pentru atitudinea sa nepotrivită, dar de obicei exista o complicitate generală cu privire la astfel de practici.)

Se poate observa totodată și un alt aspect: propaganda comunistă punea un mare accent pe specificul național, pe “inspirația din folclor”. În consecință, era tolerată din când în când (mai cu seamă după 1965) și cealaltă tradiție orală românească, niciodată numită “religioasă”, ci numai “bizantină”.

Dacă muzicieni interbelici precum Dumitru Georgescu Kiriac sau Paul Constantinescu exploraseră deja în profunzime filonul muzicii ortodoxe, nu toți compozitorii români aparțin ortodoxiei. De exemplu, dată fiind apartenența lui Sigismund Toduță la confesiunea greco-catolică, sursele sale muzicale vor proveni de aici. În numeroase din lucrările sale instrumentale, compozitorul care a marcat profund evoluția muzicii clujene operează o sinteză modernă, uneori cu conotații neoclasice (prin rigoarea și parfumul istoric al formelor și genurilor abordate), între diverse tradiții orale. Passacaglia pentru pian (1943) este construită pe o temă de origine vocală, un colind ce sugerează origini amestecate – ebraică, greacă, romană -, dar și cantus planus gregorian.

Ștefan Niculescu, a cărui mare parte din creație stă sub semnul sacrului, fie înainte, fie după 1990, declara într-un interviu pe care mi-l acorda în 1999: “Sacrul este ținta supremă a muzicii. Ea tinde către sacru chiar și când e profană sau când își uită destinul de a-l sluji. Doar un titlu sau un text spiritual folosit în muzică nu o califică automat drept sacră, căci sacrul este în muzică un dar, o prezență ce depășește puterile creatoare ale omului. Există muzici religioase atât de îndoielnice ca substanță, încât profanează până și textele pe care au fost compuse. (Un exemplu este kitsch-ul muzical religios, frecvent astăzi). Dar și spiritualizarea cu orice preț a muzicii e un pericol. Seamănă cu politizarea și ideologizarea ei, ca până prin ’89 la noi.”

Începând cu sfârșitul anilor ‘80, Ștefan Niculescu s-a consacrat în principal ipostazierii diferite a ideii de invocație, de suplicație. Invocatio, Axion, Psalmus, Deisis, Litanii la plinirea vremii, Recviemul românesc dezvăluie într-o manieră elevată o altitudine spirituală, un echilibru interior ce au devenit atribute definitorii stilului niculescian. Materialul muzical reflectă atitudinea deschisă la sugestiile tradiției muzicii sacre, indiferent de zona de unde provine. În Psalmus (1993) se poate descoperi o fuziune între principii preluate din Missa de la Notre-Dame de Machaut, un Triplum de Perotinus, alte muzici din Ars Antiqua sau Ars Nova cu axioane bizantine.

Cincizeci de ani despart Passacaglia lui Toduță de Psalmus. Între timp, exemple de muzici care apelează la surse sacre sunt destule și diverse în compoziția românească. Fără ca muzica lui Anatol Vieru să poată fi anexată în general tematicii religioase, există lucrări ale sale încă din anii ‘70 care transportă ideea de psalm al Vechiului Testament într-o structură muzicală specifică.

În a doua Simfonie de Vieru (1973), partea mediană din cele trei componente este un Psalm extatic, un coral imens, cu o armonie modală aparte, sugerând proveniența sa orientală. Preferința pentru un anume tip de diatonie, într-o epocă a suveranității muzicii cromatice (serială sau post-serială) constituie o surpriză în ansamblul creației avangardistului Vieru. Este totodată o subtilă referință la originea iudaică a compozitorului. Alte confesiuni își vor pune de asemenea amprenta asupra creației muzicale a unor compozitori de origine maghiară sau germană. La Wilhelm Georg Berger, atitudinea religioasă arată filiera protestant-bachiană, fie în genul vocal-simfonic, fie în piesele pentru orgă. Ideea coralurilor integral cromatice - tehnică preferată de compoziție a lui Berger - provine din tradiția coralului protestant.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu