Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

După 1990 (2)

Publicat: Duminică, 20 Decembrie 2009 , ora 15.00
Iată ce declara Ștefan Niculescu într-un interviu din 1999: În actuala lume românească, arta e lăsată pe ultimul loc, iar muzica, la coada artei. Mai ales muzica nouă (simfonică, de cameră, operă…) se află la noi într-o criză de recepție. Nu e vorba doar de creația românească (programată mai degrabă în străinătate decât în țară), ci de întreaga cultură muzicală a secolului XX. Melomanii și majoritatea profesioniștilor noștri n-au cum să se familiarizeze cu acest de acum vast domeniu. Căci muzica veacului ce se încheie e, la noi, practic inexistentă. Nu e de găsit în librării printre partituri, cărți sau discuri, nu e de auzit în concerte decât rarisim și accidental, nu e predată în învățământul muzical, inclusiv universitar, decât cu salutare și prea puține excepții. Intrăm astfel în secolul XXI cu o gaură neagră în cultura română: neasimilarea și deci absența muzicii unui întreg veac, al XX-lea. Și totuși, în ciuda proporțiilor unei asemenea crize de recepție sau public, nu există la noi și o criză de creație. Dimpotrivă, personalități creatoare din toate generațile continuă cu mare vigoare să compună, chiar și fără vreo speranță în normalizarea situației.

Și exemple optimiste sunt oferite de însuși Ștefan Niculescu, prin propria creație și prin stimularea elevilor săi de la clasa de compoziție a Universității bucureștene de muzică. Dintre aceștia, Diana Rotaru a reușit să se impună ca unul din numele cele mai cunoscute ale generației sale.

Alături de Diana Rotaru, alți tineri născuți în jur de 1980 sunt auziți cu voci distincte după anul 2000: Cristian Lolea, Ana Giurgiu, Diana Simon, Mihai Măniceanu, Șerban Marcu, Cristian-Bence Muk, Mihai Murariu sau Lucian Zbarcea. Lor li se adaugă Adrian Mociulschi, Bogdan Vodă și Cătălin Crețu, a căror dată de naștere se plaseză la începutul anilor 70. Iată suficiente nume pentru a asigura continuitatea dintre generații și vitalitatea filonului de compoziție nouă românească. Însă afirmarea acestor tineri compozitori - într-o epocă preocupată de economic și politic, de tranziții și intrarea în Europa – nu a fost mai lină, nici mai firească în comparație cu generațiile trecute. Au primit totuși un ajutor substanțial de la o instituție germană, mai interesată decât cele românești în a stimula tânăra creație autohtonă.

Începând cu anul 2003, într-o colaborare cu Institutul Goethe și cu Universitatea Națională de Muzică din București, Fundația muzicală Ernst von Siemens (cu sedii la München și Zug) inițiază un proiect de anvergură, destinat stimulării tinerei compoziții românești și a ideilor originale ce pot apărea în acest context. România devine un al treilea centru susținut astfel: proiecte similare s-au derulat în Rusia și Polonia.

Astfel s-a înființat ansamblul Profil, cu principala misiune de a oferi tinerilor debutanți în compoziție posibilitatea de interpretare a pieselor lor în condiții excepționale, după lucrul experimental și aprofundat cu membrii unei formații. Istoria muzicii noi este scrisă în bună parte din colaborarea compozitor-interpret și sondarea limitelor unui instrument, a combinațiilor și efectelor timbrale posibil de obținut. În acest sens, Profil poate îndeplini oricând rolul unui atelier de creație.

Așa cum, în anii ‘50-‘60, o tânără generație de compozitori se forma în spiritul unei cvasi-clandestinități a deliciilor muzicii de avangardă europeană, interzise pe atunci, poate că un alt suflu de generație se va naște și datorită proiectului Profil. Cristian Lolea – discipol al lui Tiberiu Olah – poate deveni unul din liderii acestor tineri; combinația între talent, simțul dramaturgic al formei muzicale și o indiscutabilă stăpânire a uneltelor componistice îl apropie de maestrul său.

Dacă pe tinerii compozitori de azi nu-i mai blochează vreo opreliște ideologică, ci forța economiei de piață care impune totalitar doar genurile muzicii de consum, iată că o altă fațetă a aceleiași economii de piață s-ar putea să-i stimuleze. Ei s-au adaptat de altminteri cel mai repede sistemului de proiecte culturale pe care trebuie să le conceapă și managerial, nu doar muzical. Susținerea financiară a tinerei compoziții românești de către Fundația muzicală Siemens a fost limitată în timp; ideile și structura stabilite de acest proiect pot fi perpetuate.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu