Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

După 1990 (1)

Publicat: Duminică, 13 Decembrie 2009 , ora 15.00
Pentru unii muzicieni, o modalitate de supraviețuire cu succes în timpul dictaturii comuniste fusese fie scrierea de articole politice ocazionale în Revista Muzica, fie omagierea lui Ceaușescu în lucrări corale. Alături de cazurile de oportunism “moderat” și scuzabil, au existat însă unele agresive, accentuate imediat după evenimentele din decembrie 1989. Bunăoară, a schimba versurile “patriotice” cu unele religioase pe aceeași muzică, după 1990, devenise o practică relativ frecventă, fiind la modă repudierea ateismului comunist printr-o afișare patetică a spiritului religios.

Nu trebuie minimalizată, pe de altă parte, onestitatea unor compozitori care, neputându-și exprima muzical înainte de 1989 asemenea sentimente, se simt liberi să o facă acum. Sinceritatea mesajului sacru, tehnicile de prelucrare a tradiției psaltice au putut constitui criterii pentru premierea de către Uniunea Compozitorilor – în 1991 – a Liturghiei Sfântului Ioan Gură de Aur, pentru cor mixt, de Liviu Comes. Bazată pe un material sonor creat în stil bizantin, cu o scriitură predominant polifonică (ce culminează cu o fugă), lucrarea se înscrie în directa continuitate a direcției de inspirație bizantină, ce culminase pe la mijlocul secolului XX în piese de Sabin Drăgoi sau Marțian Negrea.

Revenind însă la altfel de atitudini, nu la fel de sincere, exemplele concrete de oportunism sunt binecunoscute azi în lumea muzicală. Le observăm ca pe o constantă a spiritului uman. Mai grav este faptul că unii dintre acei oportuniști au făcut toate eforturile posibile să-și șteargă urmele. Și au reușit, din fericire doar parțial. Au subtilizat discuri și au rupt fișe din biblioteci publice (cu acele lucrări dedicate de ei lui Ceaușescu), încercând să-și acopere urmele. Istoria le va face însă dreptate. Voi mai reveni asupra acestor aspecte, chiar dacă ele aduc o miasmă puțin suportabilă printre noi...

Ce se întâmplă în viața muzicală de la începutul anilor ‘90? O dramatică scădere a numărului de lucrări românești incluse în programele săptămânale de concert din țară. Era o reacție la trecutul apropiat, când filarmonicilor și operelor li se impusese un procent obligatoriu de piese românești, fără criterii calitative. Din cauza muzicilor ocazionale, impregnate de ideologia comunistă, ce abundau în programele dinainte de 1989, publicul dobândise de asemenea o alergie la creația românească, aproape fără discernământ. Cine mai avea timpul și competența să diferențieze muzicile ocazionale de creațiile românești valoroase, acele prime audiții ce făceau cunoscute și apreciate numele compozitorilor români? Este adevărat, înainte de 1989, o parte a publicului se “resemnase” cu ideea că programul serii simfonice cuprinde la început o piesă românească. Uneori o primea cu politețe, alteori o evita întârziind la concert, dar nu puține erau situațiile când publicul tradiționalist era plăcut surprins de o muzică nouă românească. După 1990 însă, nu i s-au mai oferit prea des astfel de ocazii.

În compensație, în 1991 este posibilă înființarea unui festival internațional de muzică contemporană, îndelung visat de compozitorii români, inclusiv de directorul fondator al acestui festival, Ștefan Niculescu. Ia naștere astfel Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, ajuns azi la maturitatea celor 19 ediții desfășurate la final de mai în București. Printre primele audiții românești ale Festivalului din 1991, Recviemul semnat de Miriam Marbe are o semnificație aparte. Cu subtitlul Fra Angelico – Chagall – Voroneț, îmbină sugestii din arta plastică și momente din liturghia bizantină, ritualuri românești de inițiere a mortului cu rugăciunea ebraică pentru morți (Kadiș).

Uniunea Compozitorilor își schimbă, evident, conducerea și încearcă să țină pasul cu noile vreumuri. Cei doi președinți ai anilor 90, amândoi compozitori prestigioși, Pascal Bentoiu și Adrian Iorgulescu, au pus în prim plan eficiența financiară și artistică a instituției. Compozitori din toate generațiile își continuă sau diversifică preocupările, unii sunt din ce în ce mai frecvent programați în străinătate sau în festivalurile românești (alături de cel bucureștean, funcționează altele la Cluj, Bacău, Brăila și în alte centre.) Circulația formațiilor de muzică contemporană, a compozitorilor – deși încă limitată prin sistemul vizelor de călătorie în străinătate în anii ‘90 – oferă multiple posibilități de informare dintr-o direcție într-alta. Tinerii compozitori, unii dintre ei debutanți în anii ‘80, beneficiază poate în cea mai mare măsură de această deschidere spre occident, prin burse sau premii de creație. Iată pe câțiva dintre ei, născuți în jur de 1960: Livia Teodorescu-Ciocănea, Ana-Maria Avram, George Balint, Mihaela Stănculescu-Vosganian, Nicolae Teodoreanu, Dan Dediu, Irinel Anghel. Explorarea folclorului românesc, balcanic sau extra-european, scriitura eterofonică, tehnici electronice, spectrale, dialogul creator cu tradiția clasică într-un postmodernism inedit: toate aceste tendințe se regăsesc în piesele acestor compozitori, poate și în muzica sugestiv intitulată „Între timpuri” de George Balint.

Între 1990-2000 ne-am întrebat mereu: de ce muzica românească nu poate ieși din izolarea sa “geografică”? De ce nu este mai cunoscută și mai des cântată pe marile scene de concert ale lumii? Sunt întrebări care-și așteaptă încă răspunsul. Voi parcurge deocamdată, pe scurt, câteva noutăți muzicale ale aceluiași deceniu: în mod firesc, proliferează genurile accesibile și pe gustul tinerilor – de la pop-rock la hip-hop. Americanizarea societății românești în anii ‘90 este vizibilă în preluarea entuziastă a tuturor modelor și modelelor acestor genuri. În paralel, un alt soi de melodii populare s-au bucurat de un succes crescând, fiind chiar teoretizate în etnomuzicologie drept “muzică de metisaj pan-balcanic” (Speranța Rădulescu). Atât moda americană, cât și această “balcanizare” sunt produse ale globalizării în perimetrul sud-est european.

Pe de altă parte, compozitorii români își continuă, în general, preocupările pe căile conceptuale afirmate și înainte de anii 90. Ludicul postmodern poate fi o soluție atractivă, așa cum propune Dan Dediu în „sonat-opera” sa din 1995, intitulată Don Giovanni / Juan. Motive din opera mozartiană, Don Giovanni și din poemul lui Richard Strauss, Don Juan, structuri specifice operei și pasaje de virtuozitate populează această piesă pentru vioară și pian.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu