Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Accente ideologice:1977-89 (2)

Publicat: Duminică, 6 Decembrie 2009 , ora 15.00
“Construirea societății socialiste multilateral dezvoltate” este lozinca ce trebuie adoptată și de muzicieni. Lor li se vor cere de acum înainte tot mai multe titluri de lucrări angajate politic, reflectând și acel cult al personalității ce ia amploare tragică în anii ‘80. Pe coperțile Revistei Muzica – editată de Uniunea Compozitorilor – va apărea din ce în ce mai frecvent portretul lui Nicolae Ceaușescu, iar tematica militantă își va pune amprenta asupra unor noi serii de lucrări. Unii membri ai Uniunii consideră că, prin compromisurile unora, asigură supraviețuirea întregii bresle. Doar după 1990 s-au încercat clasificări între muzica “angajată politic” (cu text) și cea “neangajată” (fără text), respectiv tradiționalistă / experimentală a anilor 80. “Altfel spus, o muzică de ‘comandă’ sau de consum, poate și ‘comercială’, și o muzică pentru viitor, o muzică ‘pură’. Probabil, existența primei categorii a facilitat-o pe a doua, a mascat-o, a înlesnit-o.” (Octavian Lazăr Cosma, p.429-430)

Sunt binecunoscute restricțiile din atâtea puncte de vedere ale anilor ’80: de la “economia” de mâncare, electricitate și căldură la scăderea dramatică a cifrei de școlarizare în liceele și institutele de învățământ superior muzicale; de la presiunile tot mai vizibile ale Ministerului de Interne (controlul absolut al relațiilor cu cetățeni străini) până la refuzul acordării de pașaport artiștilor care trebuie să circule. Ansambluri de muzică nouă, solicitate la festivaluri sau concerte, în ultimul moment se vedeau nevoite să plece fără unul sau mai mulți membri (ceea ce genera situații absurde). Iar anecdota cu gust amar ce circula printre muzicieni povestea cum un oficial comunist, solicitat să permită unui cvartet de coarde deplasarea în străinătate, a replicat că pot să plece foarte bine doar trei membri ai formației și să cânte mai tare, pentru a-l suplini pe cel absent.

Într-un astfel de context, mulți compozitori continuă să aleagă calea exilului, îngroșând rândurile diasporei românești: Horațiu Rădulescu, Costin Miereanu, Sabin Păuța, Violeta Dinescu sunt doar câțiva din cei care părăsesc România începând cu anii `70. Alții găsesc modalități de supraviețuire artistică în țară, în funcție de opțiunile proprii, morale și estetice.

Compoziția românească nu se limitează la București (chiar și într-o țară atât de puternic centralizată, în care capitala acaparează inevitabil partea leului din interesele culturale). La Iași, Vasile Spătărelu și Viorel Munteanu construiesc nu doar partituri, dar și o școală durabilă. Asemenea lor, la Cluj numeroși compozitori gravitează în jurul figurii de patriarh a lui Sigismund Toduță: Cornel Țăranu, Ede Terenyi, Hans Peter Türk,Valentin Timaru, Adrian Pop și mulți alții.

Toți aceștia sunt de asemenea membri ai Uniunii Compozitorilor, ca și colegii lor din București, Timișoara, Brașov sau alte centre muzicale. Cu toții asistă la degradarea treptată a activității publice a instituției, la diferitele accente ideologice din interiorul ei. Nici schimbarea președintelui, în 1982, cu Nicolae Călinoiu (1926-1992), care cumulează funcția cu cea de Rector al Conservatorului bucureștean (ca și predecesorul său, Petre Brâncuși) nu aduce transformări spectaculoase.

Un exemplu grăitor pentru cenzura ideologică a epocii rămâne atitudinea față de muzica sacră, ortodoxă (să nu uităm că în acești ani `80 încep și dărâmările de biserici). Biroul de muzicologie al Uniunii va declanșa (în ‘83-‘84) căutarea și identificarea manuscriselor de muzică religioasă aflate pe teritoriul românesc, spre a le include într-un plan editorial. Dat fiind că exista o listă cu termeni prohibiți oficial (care nu puteau fi pronunțați la Radio, Televiziune, nu puteau fi tipăriți în editoriale, reviste, cărți etc.), termeni printre care figurau “religios”, “bisericesc”, muzica sacră românească se va numi, neutru, “bizantină” sau, după caz, “gregoriană”. Mai mult, restituirea unor asemenea transcrieri va fi plasată sub genericul vag și atotcuprinzător de “izvoare”.

Trebuie observată inventivitatea, în general caracteristică intelectualilor și artiștilor români, de a găsi modalități de camuflare a interzisului sub o aparență acceptabilă oficial. Apăreau tot felul de titluri (uneori poate absurde) care treceau de cenzură. Printr-un cod cunoscut în mod complice de comunitate, cititorii știau în principiu ce se poate ascunde în conținutul acestor lucrări, nu de puține ori mutilate de cenzorii de la Consiliul Culturii și Educației Socialiste (aflat în subordonarea Elenei Ceaușescu, responsabilă cu învățământul, cercetarea, arta, în calitatea sa de “intelectual” al familiei Ceaușescu). Traducerile din muzicologia universală, dealtfel extrem de puține care să nu fi fost axate în principiu pe spațiul sovietic, au adesea aceeași soartă

Totuși, au fost publicate destule facsimile, transcrieri de vechi cântări, uneori fără textul ce conținea, desigur, prea frecvente referiri la “Dumnezeu”, “Iisus”, “Maica Domnului” etc. Pe aceeași linie, culegerile, transcrierile, analizele stilistice de folclor – dealtfel bine primite în contextul ideologic ce accentua spiritul național, țărănesc – se aflau în dificultate când era

Muzica bizantină și cea folclorică sunt folosite, mai mult sau mai puțin subtil, drept instrumente de propagandă naționalistă. Sunt de aceea tolerate și furnizează adesea compozitorilor idei transformate chiar în tehnici de avangardă. Pentru că modernismul partiturilor românești – colorat cu ceva postmodernisme – își continuă drumul și în anii 80. Multe din noutățile creatoare sunt experimentate – ca și până acum - cu ajutorul interpreților, pentru că și în această perioadă continuă să apară, să se impună alte ansambluri de muzică nouă, de la Trio-ul din Timișoara Contraste (1983) la grupări bucureștene fondate de compozitori, ca Hyperion, condus de Iancu Dumitrescu (1976), Traiect, coordonat de Sorin Lerescu (1982) sau “Atelierul de muzică nouă Archaeus”, condus de Liviu Dănceanu (1985).
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu