Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Deschideri și închideri: 1965-1977

Publicat: Duminică, 22 Noiembrie 2009 , ora 15.00


Schimbările în interiorul Partidului Comunist Român, survenite în 1965, după moartea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej și ascensiunea lui Nicolae Ceaușescu, au determinat firește transformări în viața românească. Poate că cel mai pregnant a rămas în amintirea generațiilor ce au trăit acea epocă sentimentul de speranță că se va schimba ceva în bine în România, că tânărul Ceaușescu este un pozitiv reformist… Într-adevăr, o anumită liberalizare s-a făcut simțită în jur de 1965: unii deținuți politici (din epoca Dej) au fost eliberați sau reabilitați; situația economică a țării părea liniștitoare (măsurată în nivelul de trai al populației); s-a putut circula mai ușor spre Occident. Poziția lui Ceaușescu față de invazia sovieticilor în Cehoslovacia anului 1968 – singulară în blocul estic, și anume aceea de a nu participa cu trupe militare românești, de a nu aproba agresiunea sovietică – i-a atras simpatii pronunțate în context internațional. A rămas faimoasă invitația Reginei Elisabeth la Londra și imaginea celor doi conducători, regina Angliei și președintele comunist român plimbându-se împreună cu caleașca regală. Știm azi că iluzia liberalizării nu a durat prea mult. Să ascultăm deocamdată o muzică a anului 1966, care aduce în genul simfonic românesc interferența modernă cu domeniul filmului. E vorba de suita lui Dumitru Capoianu, Variațiuni cinematografice, cu o ritmică antrenantă, cu influențe dinspre jazz, cu o strălucitoare culoare orchestrală.

De altminteri, Dumitru Capoianu colaborase încă din anii ‘50 cu Ion Popescu-Gopo, iar acel desen animat intrat în legenda cinematografiei românești – Scurtă istorie -, distins cu “Palme d’Or” la Festivalul de la Cannes din 1957, are muzica semnată de Capoianu. Este unicul exemplu de succes internațional al unei muzici românești noi înainte de 1960 și acesta grație „alipirii” la peliculă.

Altfel, ecoul muzical românesc în exterior fusese ca și inexistent. Compozitorii nu putuseră să se înscrie în nicio organizație mondială, România nu semnase cu nimeni convenții de copyright, turneele formațiilor românești în străinătate nu incluseseră în repertoriu lucrări românești noi. Prin anii ‘60, când un reprezentant al editurii Schott a venit la București pentru a obține drepturi de tipar pentru creația românească în Occident, nu i s-a acceptat oferta. Totuși, pe la mijlocul anilor ‘60, unii compozitori reușesc să trimită prin poștă partituri la concursuri internaționale prestigioase, Anatol Vieru obținând în 1963 premiul Reine Marie-José la Geneva, iar Wilhelm Georg Berger alte distincții importante în 1964 la Prințul Rainier III de Monaco, și 1965 la Concursul Reine Elisabeth de la Liège. Lista ar putea continua... Oricum, la sfârșitul anilor ’60 - începutul anilor ‘70, plecarea artiștilor în străinătate, contactul cu informația culturală devin, în fine, posibile.

S-ar putea presupune că una din posibilele rampe de lansare internațională a muzicii românești ar fi putut-o constitui Festivalul și Concursul Internațional “George Enescu” (instituit după moartea lui Enescu, prin hotărârea Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române), cu prima ediție în 1958, a doua în 1961, a treia în 1964 (continuând apoi la intervale de timp aleatoare). Însă nu s-a întâmplat astfel, accentul de senzațional fiind pus mai mult pe concursurile de interpretare (pian, vioară, canto), iar invitații străini de prestigiu fiind, de asemenea, prioritar interpreți și nu compozitori sau muzicologi occidentali ce ar fi putut aprecia, eventual promova în străinătate partiturile românești cântate în Festival.

Să revenim însă înspre finalul anilor ‘60, extrem de productiv pentru noua compoziție românească. Tinerii interesați de avangardă explorează tehnici seriale, procedee matematice, dar și elemente ale muzicilor orale.

La Mihai Moldovan, compozitor cu o prea scurtă existență (a trăit între anii 1937-1981), și colegul său de generație, Liviu Glodeanu (1938-1978), care nu a apucat să împlinească vârsta de 40 de ani, se observă pregnant modernismul radical al limbajului, dar și privirea aruncată spre arhaismul românesc. O simplă enumerare de titluri e suficientă ca argument: opera Zamolxe de Glodeanu, piesele Scoarțe, Tulnice, Obârșii, Bocete, Rituale ș.a.m.d. de Moldovan.

Societatea românească din jur de 1970. Compozitorii pot deocamdată circula, pot beneficia de burse de creație în străinătate. Liberalizarea anunțată de regimul Ceaușescu după 1965 nu a durat însă prea mult. În urma unor vizite în Coreea de Nord și China, în 1971, Ceaușescu va fi “inspirat” în a urma modelul regimului comunist asiatic, adaptat într-o dictatură proprie. Drept urmare, o nouă ofensivă ideologică va marca întreaga societate românească, îndeosebi după 1977. În viața muzicală continuă cu succes paralelismul între muzici de circumstanță, așa-numite patriotice, și eforturile unor compozitori de a se menține permanent racordați la noutățile avangardei artistice mondiale. Dar compoziția românească nu se reduce la aceste două linii simplificatoare. Dacă dăm deoparte, pentru moment, corurile patriotice, observăm în celelalte genuri o altă polarizare, eventual datorată diferenței de generații: tradiționaliști versus avangardiști. Așa ceva apare în toate epocile și zonele compoziției vest-europene. În România acestor ani se vor adăuga și ceva nuanțe ideologice la perpetua „ceartă” între „antici” și „moderni” (pentru a parafraza francezii secolului 17).

Ascultând muzica semnată de Ștefan Niculescu, Ison II din 1975, trebuie să ne aducem aminte și în ce tabără se plasa neobosit compozitorul născut în 1927 și dispărut dintre noi în 2008, cel care ne-a fost multora profesor de compoziție sau analize muzicale. Niculescu spunea, la Adunarea Generală a compozitorilor din 1968: “Nu am văzut până acum și sper că nu văd în rândurile celor mai tineri cazuri de intoleranță față de stilul unui confrate mai vârstnic. Mă surprinde cu atât mai mult să constat, la unele dintre numele consacrate sau chiar la maeștrii venerați ai generațiilor mai vârstnice, cazuri de intoleranță față de realizările celor mai tineri”. (Citat de Octavian Lazăr Cosma, Universul muzicii românești, p.396). Despre cealaltă față a activității compozitorilor români după 1970, despre „Revoluția culturală” și „Cântarea României” – în episoade viitoare.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu