Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Ascensiunea unei valoroase generații de compozitori după 1954 (2)

Publicat: Duminică, 15 Noiembrie 2009 , ora 15.00
Povesteam în emisiunea trecută cum tinerii studenți ai anilor ‘50, interesați de muzica nouă, puteau doar cu mare dificultate să cunoască ceea ce se întâmpla în modernitatea muzicală aflată după cortina de fier.

Au primit un ajutor substanțial din partea unui profesor al lor, Mihail Andricu. În casa acestuia se asculta muzica “decadentă” și “formalistă” a apusului Europei, inexistentă în cursurile oficiale de la Conservator. Andricu, de altminteri un compozitor tradiționalist, avea bune relații cu ambasadele occidentale la București, prin intermediul cărora primea partituri și benzi cu muzici din a doua școală vieneză, din Hindemith, Stravinski sau Messiaen. Tinerii studenți se adunau la asemenea audiții private, își copiau apoi de mână partituri, le analizau și le comentau cu pasiune. Cineva a pârât, iar Andricu va fi exclus din Uniunea Compozitorilor (între 1959-1962), în urma unei ședințe populare “de prelucrare”, care “demasca” o “jalnică epavă a trecutului”.

Există în interiorul acestui tânăr grup o solidaritate pe care nu o vom mai întâlni la nici o altă generație a muzicii românești: analizează și experimentează serialismul în formule inedite, în care membrii comisiei de muzică simfonică de la Uniunea Compozitorilor să nu poate număra primele 12 sunete cromatice din partitură. Desigur că, aici, acești tineri sunt doar sporadic programați în viața de concert, sunt în schimb încurajați să-și consolideze raportul cu doctrina realismului socialist, devenită acum ceva mai “liberală”. Muzici patriotice continuă a fi scrise, în cantități impresionante.

Revenind însă la preferința tinerilor pentru noutatea cromatică a dodecafonismului, trebuie observat faptul că aceeași orientare (deloc promovată oficial) îi interesează și pe confrații mai în vârstă. E binecunoscută spectaculoasa transformare stilistică din creația lui Ludovic Feldman, din 1953 până în 1963 conducător al Biroului pentru muzică simfonică și de cameră al Uniunii Compozitorilor, “convertirea” sa de la un folclorism neoclasic la dodecafonism, la “neoexpresionism”, așa cum e anunțată încă din 1958, în Concertul pentru două orchestre de coarde, pian și percuție, un soi de fuziune între Schönberg si Bartók.

Muzica mai dificilă, mai cromatică, devine un teren al experimentelor în anii 60: Paul Constantinescu, în minunatul Triplu Concert pentru vioară, violoncel și pian, explorează moduri cromatice, ca și Mihail Jora în baletul său, Întoarcerea din adâncuri. Aceștia sunt profesorii tinerilor în jurul cărora se învârte emisiunea de față. I-am enumerat, acum o săptămână, pe Tiberiu Olah, Anatol Vieru, Ștefan Niculescu, Myriam Marbe, Dan Constantinescu, Aurel Stroe, Doru Popovici, Adrian Rațiu, Cornel Țăranu. Ei nu reprezintă însă global o generație: colegi de aceeași vârstă preferă o altă linie estetică, aceea post-enesciană în sensul unei moderații între vechi și nou, al echilibrului între tradiție simfonică universală (mai cu seamă franceză) și principii ale folclorului românesc. Este vorba de alt grup de compozitori valoroși (apreciat mai favorabil de conducerea Uniunii din acea epocă, adică de Ion Dumitrescu) – Pascal Bentoiu, Wilhelm Georg Berger, Nicolae Beloiu, Theodor Grigoriu, Dumitru Capoianu. Aceștia nu pot fi nicidecum unificați de un termen stilistic generic (de pildă – neoclasicism), deși acesta pare cel mai apropiat de preocupările lor, și care vor promova cu consecvență atitudinea unui modern moderat.

Respectând principiile suverane în dramaturgia de operă, lui Pascal Bentoiu îi reușește o spumoasă revigorare a spiritului buf în 1964. Amorul doctor, după Molière, propune o incursiune în comic, cu sugestii din diferite zone ale muzicii (dansuri și ritmuri de jazz nu sunt excluse, dar nici profiluri dodecafonice, mai ales atunci când compozitorul parodiază spre grotesc atitudini ale personajelor, de pildă în „Scenele doctorilor”). La rândul său, Wilhelm Georg Berger menține cu fidelitate o axă a tradiției orchestrale în amplele Simfonii pe care începe să le scrie prin 1960 (va completa zece lucrări în acest gen). Tonalitate, moduri, totalul cromatic întregesc armonia propusă de Berger, care inventează de asemenea, prin anii ‘60, structuri muzicale bazate pe secțiunea de aur, pe șirul lui Fibonacci. Aici se intersectează cu ideile altui coleg, Aurel Stroe. Stroe va scrie în 1962 o lucrare intitulată Arcade, care va fi comentată cu mare interes în lumea muzicală românească. Ascultând această muzică, poți vizualiza traseul arcadei arhitectonice, dinspre registrul grav al muzicii spre cel acut, în valuri succesive.

Aurel Stroe a pornit și el de la șirul lui Fibonacci, stimulat și de căutările colegului său W.G.Berger. Punți între muzică și matematică sunt la modă în această epocă în Europa occidentală. Iată că, deși izolați, compozitorii români configurează, la rândul lor, în plin comunism, sisteme sonore la fel de sofisticate și intelectualiste. Din păcate, colegii lor vestici nu au cum să le cunoască și să le aprecieze. Dar despre absența dimensiunii internaționale a muzicii românești din această perioadă – în emisiunea viitoare.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu