Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Ascensiunea unei valoroase generații de compozitori după 1954 (1)

Publicat: Duminică, 8 Noiembrie 2009 , ora 15.00
Sfârșitul perioadei staliniste în cultura română înseamnă doar încheierea unei etape violente și agresive de presiune ideologică. Acum, după 1954, structura comunistă a societății românești e bine consolidată, și se vor observa, pe parcursul deceniilor următoare, momente de (amăgitoare) liberalizare, alternând cu “strângeri ale șurubului”.

În ansamblu însă, totalitarismul comunist se manifestă, în România, cu o pregnanță sporită față de alte țări de după “cortina de fier”. Drept exemplu se poate da, în Polonia, faptul că a fost posibilă și permisă înființarea în 1957 a unui festival prestigios, internațional, precum Toamna varșoviană, proiectând compozitori polonezi în atenția Europei muzicale de avangardă. Compozitorii români nu numai că nu au putut organiza un asemenea festival, dar nici nu li s-a permis o vreme participarea la "Toamna varșoviană", cu toate că era organizată în blocul estic. Deși conducerea Uniunii Compozitorilor și organizarea internă a acesteia se schimbă, din 1954 până în 1977 fiind președinte Ion Dumitrescu, fondul politic, substratul ideologic rămân inevitabil aceleași, după modelul sovietic al realismului socialist. Activitatea producerii de coruri dedicate partidului, socialismului, muncii, șantierelor și ogoarelor, uzinelor și păcii este una neobosită.

Încep însă să apară diverse nuanțe critice față de Matei Socor, precum și diferite reparații morale: Mihail Jora fusese încă din 1953 reinclus în Uniune, dar acum va fi din ce în ce mai activ la manifestările muzicale ale acesteia. Compozitori stabiliți în străinătate sunt acum reprimiți ca membri (Enescu, Marcel Mihalovici, Stan Golestan). Iată efecte ale unei aparente democratizări, vizibilă dealtfel în întreaga societate românească după moartea lui Stalin, când acesta și “cultul personalității” sale încep a fi criticate.

Ion Dumitrescu rămâne timp de un sfert de veac un bun organizator al instituției și corespunde unei alte politici comuniste, aceea de a promova în funcții de răspundere persoane care nu sunt membri de partid. Discursurile sale, mai nuanțate decât cele ale lui Matei Socor, păstrează inevitabil fundalul ideologic, susținut cumva și de convingerile estetice personale ale sale, de compozitor tradiționalist, ce scrie în forme clasico-romantice, într-un limbaj tonal colorat cu elemente folclorice românești: “Muzicienii noștri înțeleg tot mai adânc esența artei naționale cu adevărat avansată, străină de șovinism, de etnografismul exterior, de cosmopolitismul depersonalizator, de disprețul față de cultura altor popoare, de experimentele formale, de căutarea extravaganțelor care ascund sursa de inspirație, care arată lipsa adevăratei măiestrii.” Citat din Octavian Lazăr Cosma, Universul muzicii românești: Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (1920-1995), București, Edit. Muzicală, 1995, p.292.

Nu este de mirare, cunoscându-i aceste convingeri - ilustrate de muzica pe care o scria - că la sfârșitul anilor ’50 va intra în conflict cu o parte a tinerei generații de compozitori. Mai precis, cu aceia interesați în primul rând de “muzica nouă” a secolului 20, de avangardă, muzicieni născuți între 1926 și 1932, mulți dintre ei studenți în anii ‘50.

Același an 1957 reprezintă începutul afirmării unei noi orientări estetice promovate de tineri, cu semnale venind de la doi absolvenți ai Conservatorului din Moscova, Anatol Vieru și Tiberiu Olah. Este interesant de remarcat că, pentru aceștia doi, studiile în Uniunea Sovietică nu s-au finalizat nicidecum prin ideologizare, îndoctrinare comunistă, ci prin însușirea unor tehnici solide de compoziție (pentru care școala moscovită era renumită) la clasa unui Aram Haciaturian sau Evgheni Messner.

Olah, Vieru, alături de colegii lor Ștefan Niculescu, Myriam Marbe, Dan Constantinescu, Aurel Stroe, Doru Popovici, Adrian Rațiu, Cornel Țăranu vor alcătui în finalul anilor ‘50 și pe parcursul anilor ‘60 un grup compact, unitar, traversat de aceleași interese pentru muzica nouă. Îi inspiră modernitatea lui George Enescu din Simfonia de cameră, muzica lui Bartók, școala a doua vieneză, Hindemith, Messiaen, Stravinski (în măsura în care este posibil contactul cu partiturile acestora, dificil de procurat).

Tocmai despre palpitanta aventură a consultării ilicite și asimilării de „muzici decadente” va fi vorba în emisiunea viitoare. Sunt semnale care arată atunci, în epoca respectivă, cum muzicienii ar evita să se adreseze „marilor mase”, ci ar prefera să fie înțeleși de elite. Dacă pomeneam succesul acestor muzici, mă refeream la entuziasmul unui segment din lumea muzicală.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu