Muzica românească postbelică Înapoi la: Emisiuni

Presiuni ideologice până în 1954

Publicat: Duminică, 1 Noiembrie 2009 , ora 15.00
Poziția publică, rapoartele și discursurile celui ce devine între 1949-54 președinte al compozitorilor și directorul Radioului național – Matei Socor – trasează liniile ideologice ale muzicii românești. Opoziția față de muzica occidentală, ca expresie a decadenței, înseamnă în primul rând criticarea schönbergienilor:

Atonalismul este formalist și neagă melodia, neagă natura, neagă sufletul omenesc și propune combinații de sunete arbitrare, mecanice și cacofonice”, Erwartung propagă pesimismul, Sprechgesang este o declamație isterică de lunatic, iar, pe de altă parte, Hindemith și Messiaen propovăduiesc misticismul.

Desigur, la polul opus, este lăudată cultura socialistă (cu citatul din Maxim Gorki despre scriitori – “ingineri ai sufletelor”), principiile lui A.A.Jdanov din Rezoluția sovietică în probleme de muzică. Tradiția muzicală românească este privită din perspectivă deformată, fiind apreciat un compozitor romantic precum Ciprian Porumbescu (pentru “legătura cu masele populare”), pe când alți compozitori români se formează la școlile decadente ale apusului (franceze, germane), inclusiv Socor ce-și face astfel autocritica.

Manifestările cosmopolite, academice, formaliste se observă în creația interbelicilor care, în loc să ilustreze muzical marile figuri ale istoriei românilor, își aleg subiecte mitologic-exotice. În consecință, este încurajată orientarea spre folclor însă doar într-un conținut nou, socialist, accesibil, și nicidecum în spiritul lozincii burgheze “artă pentru artă”. Cum se vor pune în practică toate aceste linii ideologice? Prin cenzura operată de comisiile Uniunii de triere a creației muzicale și muzicologice, favorizând simplismul sinonim cu accesibilitatea, decorativul, eclectismul, folclorismul. Prin încurajarea (îndeosebi financiară) a imnurilor dedicate partidului, lui Stalin, Lenin sau (în mai mică măsură) conducătorului român, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Prin verificarea membrilor Uniunii – a “dosarului de cadre” al fiecăruia: proveniența socială, trecutul politic, atitudinea față de regimul comunist etc. Prin omiterea de pe listele cu membri a tuturor compozitorilor români care trăiau în străinătate (inclusiv a lui Enescu!).

De remarcat sunt permanentele discuții în jurul muzicii programatice – aceasta fiind practic singurul gen muzical ușor de controlat ideologic. De aceea, linia oficială promovează cu obstinație creațiile cu program, cu titluri care să reflecte “realitatea omului nou”. Un alt aspect al acestor ani îl reprezintă buna reprezentare a creației românești în programele de concert din țară, din repertoriul celor aproximativ 20 de orchestre simfonice și Filarmonici. Acestea aveau obligația (păstrată până în 1989) să includă în programe muzică românească, mai cu seamă din contemporaneitate. Se înființează și un festival – Săptămâna muzicii românești (în 1951) – unde predomină desigur lucrări politizate, dar sunt cântate și creații importante, autentic moderne (deși criticate în presa vremii), festival la care sunt invitați muzicieni doar din țările “democrației populare” (URSS, China, Ungaria, Cehoslovacia, Bulgaria, DDR, Polonia). Un aspect interesant legat de acest eveniment este reevaluarea atitudinii oficialităților față de George Enescu, invitat ca președinte de onoare al Săptămânii, compozitorul refuzând să vină printr-o scrisoare elegantă, ce invocă starea sănătății sale.

Cum s-a manifestat de fapt atitudinea față de Enescu în această perioadă? După plecarea sa în străinătate, în 1946, rămâne președinte onorific al SCR, se află încă în centrul atenției, ziarele îi urmăresc cu mândrie patriotică turneele, reproduc cronici despre succesele sale. Maria Cantacuzino, soția lui Enescu, donează Ministerului Artelor vila Luminiș de la Sinaia (de voie, de nevoie, dat fiind că nu se admitea decât deținerea unei singure locuințe în țară). Treptat însă, prin 1949 ideologia oficială începe să-l minimalizeze pe Enescu, dat fiind doar “superficialul” său “contact cu masele”; practic, doar puține lucrări ale sale ar avea spirit folcloric. Adică, după promițătorul început cu Rapsodiile române, compozitorul se rupe de viață și de sursa minunată de inspirație care este poporul și se lasă copleșit de putregaiul muzical al apusului. Compozitorul va fi omis, nu exclus, de pe listele de membri ai Uniunii, alături de alți muzicieni stabiliți în străinătate, aceasta însemnând că, pentru o scurtă perioadă, nu va mai fi prezent în viața muzicală românească. De-abia în 1954, Enescu va fi reînscris ca membru al Uniunii. Din 1954 datează și ultima sa lucrare, Simfonia de cameră, din care ați ascultat un fragment. Complexă și modernă, partitura enesciană va deveni curând un model pentru tânăra generație de compozitori aflată pe băncile Conservatorului. Despre aceasta, în emisiuni viitoare.

Deocamdată, dacă ne uităm la bilanțul a 10 ani de muzică românească (1944-54), comparația cu trecutul (interbelic) ar arăta doar superioritatea cantitativă a lucrărilor compuse acum, nicidecum cea calitativă. Generația de compozitori interbelici, care contribuise hotărâtor la configurarea școlii moderne de creație, este lăsată în umbră, partiturile cele mai importante sunt fie aspru criticate, fie neglijate, ceea ce – alături de nesiguranța vremurilor tulburi - nu îi încurajează pe acești muzicieni să continue preocupări anterioare. Doar foarte puțini dintre ei scriu piese de circumstanță ideologică (cântece de masă, oratorii, cantate) care, dealtminteri, predomină, afirmând buna asimilare a doctrinei realismului socialist de către noi compozitori ce-și asigură astfel ascensiunea.

Parametrii partiturilor cerute acum rămân extrem de simpli: armonie tonal-diatonică, forme simple, melodii “mobilizatoare”.

Așa cum o demonstrează Gh.Dumitrescu în oratoriul Tudor Vladimirescu, tema istorică a eroismului popular se numără printre cele preferate. Muzica trebuie să aibă mesaj, să aibă un sens ușor de înțeles. Cât de plăcută era într-adevăr această muzică a comenzii sociale de către masele largi de oameni ai muncii, e greu de spus azi, după 50 de ani.

Ascensiunea politică și mandatul de președinte al lui Socor coincid cu perioada stalinistă. Stalin moare în 1953, iar în 1954, Matei Socor este înlocuit din conducerea Uniunii de fratele lui Gheorghe Dumitrescu, Ion Dumitrescu: una din consecințele schimbării prin care trece acum societatea românească.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu Dediu