Jazzy hour Înapoi la: Emisiuni

Jazzy hour

Publicat: Joi, 8 Noiembrie 2018 , ora 19.00
În căutarea noastră de inedit intr-o lume muzicală foarte bogată în artiști valoroși, ramânem cu cei care reușesc să imprime o voce unică, un stil prin care aceleași 12 note sunt articulate personal, dominănd majoritatea prin intensitate și concepție. La un moment dat trebuie să-l descoperim pe Mark Wingfield, un chitarist vizionar, un ilustrator sonor versatil care folosește într-o manieră originală idiomul jazz-ului. Stilul lui aventuros, cu un ton bine controlat și cu apetit melodic, ne aduce aminte de Terje Rypdal sau Allan Holdsworth, la fel cum discografia lui ne poarta pe un teritoriu sonor actualizat, incluzând multe alte nuanțe de limbaj. După 2015, Wingfield a excelat în formule de improvizație pe albume remarcabile, însă 2018 a adus un album pe care stilul dezvoltat în colaborarea cu basistul Yaron Stavi și cu bateristul Asaf Sirkis a ajuns la desăvărșire. Un "fusion" perfect și un sound unic, asta înseamnă "Tales from the dreaming city", o colecție de piese modern, dens structurate, dar surprinzător de accesibile. Misterul atrage, în timp ce atmosfera convinge. Cu un dram de curaj, ascultătorul poate ajunge, prin intermediul chitarei, în locuri neexplorate până acum sau cel puțin le poate accesa cu mai multă ușurință datorită frumuseții și limpezimii care formează lumina acestui album. Improvizație, lirism și tehnică într-un singur minunat album. Dacă sunteți la prima întâlnire cu Mark Wingfield, acesta este cel mai potrivit mediu în care să-i cunoașteți anvergura de chitarist, compozitor, lider de trupă și creator de peisaje sonore.

Jazz-ul contemporan a devenit atât de dens, înglobând atât de multe elemente și sub-genuri, încât e aproape imposibil de urmărit, cel puțin în privința denumirilor și a artiștilor foarte buni care apar. Practic, tot ce e mai bine cântat, improvizat și personalizat, tot ce îmbină cu bun gust groove-ul cu forma, cu sau fără gama de blues, tot ce se manifestă generos și sincer la un nivel elevat de expresie, poate fi catalogat drept jazz. Tot nouă ne ramâne să selectăm ce e mai interesant și mai relevant, pentru a păstra totuși o legătură cu rădăcina, cu esența care definește acest generos idiom muzical. Atunci apar maeștrii care transformă orice asociere de sunete într-o capodoperă, facând să pară că totul e firesc și destul de simplu. Când a apărut Ibrahim Maalouf cu curajoasa intenție de a articula sfertul de notă în sistemul temperat, internetul a vibrat, sălile s-au umplut și producțiile impresionante au început să apară regulat. Levantul primește improvizația jazz-ului modern, în timp ce virtuozul microtonalităților evoluează, oferindu-ne opere din ce în ce mai maiestuoase și mai complexe. Vestul și estul se reîntâlnesc pe "Levantine Symphony No.1", un imn puternic și delicat deopotrivă care adună culturi levantine într-o armonioasă interacțiune cu cultura globală, cu muzica occidentală în mod particular, la un nivel avansat de orchestrație. Această simfonie contemporană are conexiuni atât cu tradiția, cu valorile care îi conturează identitatea, cât și cu modernitatea ancorată în valori universale. Devenit un musician foarte popular, Ibrahim Maalouf rămâne o sursă abundentă de autenticitate și de frumusețe muzicală.

Berti Barbera