Destine paralele - Clara Haskil și Dinu Lipatti Înapoi la: Emisiuni

Clara Haskil și Dinu Lipatti (V)

Publicat: Vineri, 10 Decembrie 2010 , ora 17.30

Perioada de glorie a Clarei Haskil începe cu adevărat abia după anul 1951. Cei mai mari dirijori îi solicită colaborarea și vorbesc despre ea în termenii cei mai elogioși: Karajan, Kubelik, Scherchen, Ansermet, Giulini, Fricsay, Markevitch și mulți alții. Începe colaborarea cu violonistul belgian Arthur Grumiaux cu care va interpreta toate Sonatele de Beethoven și Mozart. Viața ei se desfășoară într-un continuu turneu de concerte și de multe ori se simte epuizată.

În 6 decembrie 1960, în gara din Bruxelles, are un accident stupid (se împiedică pe o scară) și moare a doua zi. Buni prieteni muzicieni îi vor păstra memoria înființând peste 2 ani un Concurs care-i va purta numele. Ce i-a unit pe cei doi mari interpreți români? Talentul, munca asiduă, dragostea adâncă pentru muzică, modestia, dăruirea, prietenia... Multe puncte comune și în repertoriu: Bach, Mozart, Liszt, Ravel... Încercăm o comparație prin puținele înregistrări care ne permit aceasta. Aflăm mai multe despre ei și din încă două interviuri emoționante, unul cu ziarista Nicole Klopfenstein și altul cu Madeleine Lipatti. Ascultați-le...

Și drept concluzie, cuvintele dirijorului Igor Markevitch, bun prieten al celor doi muzicieni:

"A-i compara nu are nimic artificial, căci ambii aveau ceea ce aș numi un caracter mozartian. Ca și unor copii pe care o glumă îi face să râdă printre lacrimi, cerul le-a dat, pentru a-i proteja, tăria de a se ridica deasupra suferințelor lor, amuzându-se neîncetat de dezordinea pe care o facem noi pe acest pământ.

Aceasta este, fără îndoială, cauza pentru care cântau atât de bine Mozart. Ei posedau, ca și el, capacitatea de a trece de la durere la bucurie, ca și cum acestea ar fi surori. Știau, ca și Mozart, că cele mai înalte bucurii sunt suferințele cărora le-am pătruns sensul".

Olga Grigorescu