ACUM:
7.00
Allegro... de weekend
Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Urmează: 9.44 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.
Apoi: 9.45 Info buletin muzical de weekend Știrile muzicale ale zilei

Interviuri Înapoi

Interviu cu Marshall Marcus, director executiv al European Youth Orchestra

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 9 Mai 2014 , ora 10.27
Orchestra Europeană de Tineret este unul dintre cele mai interesante și renumite ansambluri din care fac parte muzicieni din întreaga Europă. De aproximativ zece ani și muzicieni români fac parte din acest ansamblu, muzicieni, studenți și elevi ai diferitelor centre muzicale din țara noastră. Din 2013, Marshall Marcus este directorul executiv al acestui ansamblu. Orchestra Europeană de Tineret a susținut în 9 mai 2014 la Londra, în Saint James Square, concertul tradițional dedicat Zilei Europei.


Domnule Marshall Marcus, de un an și jumătate sunteți directorul Orchestrei Europene de Tineret. Am dori să ne dezvăluiți câteva dintre obiectivele acestui ansamblu, câteva dintre proiecte.

Orchestra a fost înființată în anul 1976 de Lionel și Joy Bryer - doi oameni extraordinari, care au colaborat cu primul ministru al Marii Britanii la acea vreme, Edward Heath. Era momentul când Marea Britanie intra în Piața Comună. Atunci s-a decis înființarea unei orchestre cu cei mai buni și talentați muzicieni din țările membre ale Pieței Comune, premergătoare Uniunii Europene.

Activitatea acesteia a început cu un dirijor fantastic, Claudio Abaddo, care, din păcate, ne-a părăsit cu câteva luni în urmă. Între 1976 și 2014, am avut trei importanți dirijori, Claudio Abbado, Bernard Haitink și astăzi, Vladimir Ashkenazy. O listă de dirijori deosebiți.

Astăzi, Orchestra Europeană de Tineret are membri din întreaga Uniune. Anual, petrecem câte cinci luni pentru audiții în fiecare din cele 28 de țări membre. La finalul turneului de audiții anunțăm componența orchestrei. Avem 120-130 de membri plini și alte rezerve. Scopul nostru este să reunim pe cei mai talentați muzicieni din Uniunea Europeană, cu vârste până la 25 de ani. Majoritatea au vârsta între 19 și 25 de ani.

Orchestra are o serie de obiective. În primul rând, să realizăm o importantă comunitate muzicală, o importantă orchestră. Urmărim să relevăm idealurile care constituie pilonii Uniunii Europene. După cel de-al doilea război mondial a apărut ideea că împreună, uniți, putem realiza lucruri importante și nu unii împotriva celorlalți. Avem și un motto: "Unitate în diversitate". Întotdeauna trebuie să avem respect pentru identitate și valorile culturale muzicale ale fiecărei țări și să le aducem împreună.

În România aveți o incredibil de bogată tradiție. Toate celelalte țări ar trebui să se întâlnească cu muzicieni români, să învețe despre cultura română, așa după cum și alții ne pot spune poveștile lor. Acesta ar fi fundalul pe care am construit orchestra. În 38 de ani, orchestra a fost invitată în foarte multe țări, pe diferite continente, în Europa, în Statele Unite ale Americii, America de Sud, China. În martie 2014 ne-am făcut debutul în Asia Mică, în Abu Dhabi, în cadrul Festivalului Artelor. Suntem acum pregătiți pentru noi proiecte.


Ce înseamnă pentru tinerii muzicieni să facă parte dintr-o asemenea comunitate artistică și pentru cât timp pot fi ei membri ai acestui ansamblu?

În fiecare an avem audiții. Dacă reușești, devii membru pentru o stagiune. Dacă dorești să continui trebuie din nou să te prezinți la selecție. Fiecare muzician poate fi trei-patru ani succesiv membru al orchestrei. Pentru noi este important să menținem un număr de tineri deoarece avem un stil propriu muzical, un stil aș spune, al casei și atunci continuitatea este determinantă. Cu un an și jumătate în urmă am devenit director al acestei orchestre și am descoperit lucruri foarte atractive. Pe de-o parte toți membrii sunt muzicieni foarte buni. Altfel nu ar fi trecut probele audiției, iar de pe altă parte, există un spirit generos de familie. Când îi vezi pe tinerii instrumentiști împreună, îți dai seama că un lucru important se petrece în această comunitate: comunicarea, dialogul. Aici învață multe lucruri pe plan muzical: cum să repete cu un mare dirijor, cu un mare solist. Dar învață și cum să se deschidă, cum să perceapă cultura celorlalți. Anul trecut am participat la o discuție între un muzician din Estonia, care venea dintr-un mic orășel și tineri din Lisabona, o distanță de jumătate de continent între ei, mii de kilometri, culturi diferite, climă diferită, istorie diferită și care își împărtășeau ideile. Repetițiile împreună, desfășurarea vieții zilnice împreună, vizionatul unui film, cred că sunt căi importante care deschid ochii unii altor asupra unei lumi mai vaste, mai complexe. Toți avem nevoie de comunicare și să ne înțelegem unii pe alții. Această reuniune a tinerilor muzicieni din întreaga Europă le oferă oportunitatea să învețe lucruri despre restul lumii și despre ei înșiși.


Cred că astfel ați creat satul global al lui Alvin Toffler.

Aveți dreptate. Nu am utilizat niciodată această paradigmă. Cred că noi aici creăm satul european, cu o deschidere mondială.


Care sunt proiectele repertoriale și de turnee pentru această stagiune?

La Londra, începem repetițiile pentru următorul nostru concert, care este vineri, 9 mai, Ziua Europei și adesea noi susținem concerte în această zi. Concertul este la Londra, la Center James Square, în colaborare cu Centrul European de Operă și realizăm un program, să spunem, de inspirație greacă, deoarece Grecia deține președinția Uniunii Europene și de asemenea ne pregătim pentru proiectul nostru important, turneul de vară, care începe la mijlocul lunii iulie și se încheie la finalul lunii august. Este cel mai lung moment, în care membrii orchestrei sunt împreună.

Lansăm un nou parteneriat, cu o localitate aflată în afara Vienei, Grafenegg. Va fi un nou campus european muzical, definit ca centru al tinerilor muzicieni și al artei lor. Aici vom aduce nu numai Orchestra Europeană de Tineret, dar și o altă orchestră, cu muzicieni din estul Europei, de la diverse conservatoare. Și România va fi una dintre țările participante la acest proiect. Se va constitui și un alt ansamblu, cu instrumentiști mai tineri. Dorim să le arătăm ce înseamnă să fim împreună. Avem unele concerte în care cele două ansambluri se vor afla pe aceeași scenă.

Orchestra principală repetă pentru a realiza un program fantastic. La vară, îl avem pe Semyon Bychkov ca dirijor. El a propus Simfonia a IV-a de Dmitri Șostakovici, Simfonia lui Luciano Berio și Concertul pentru vioară și orchestră de Max Bruch, Vilde Frang solistă. Acesta este programul pentru prima jumătate a verii. Vom cânta în Grafenegg, în Germania, în Bolzano, Italia. Pe 5 august ne vom afla la Londra, în cadrul Festivalul Proms. Va fi o transmisiune directă internațională, valabilă și pentru România. În partea a doua a verii vom colabora cu dirijorul Vasily Petrenko și cu pianistul din Macedonia, Trpceski, cu un program total diferit, Bernstein - Suita de dansuri din West Side Story, Gershwin - Rhapsody in blue, Prokofiev - Romeo și Julieta, o nouă piesă a lui Jorg Widmann, Con brio și o altă piesă, în primă audiție absolută semnată John Adams. În 24 august ne vom afla la Concertgebouw, Amsterdam, unde anual susținem concerte.

Între timp avem o rezidență la Grafenegg, dar și una la Bolzano, unde vom începe noi proiecte de atragere a publicului, unul intitulat Spazio classic. Instrumentiștii se vor afla într-o încăpere media și vor interpreta lucrări camerale, pentru un număr limitat de auditori. Dacă vă veți plimba prin Bolzano veți observa aceste neobișnuite încăperi, iar dacă doriți, puteți intra să-i ascultați, să le puneți întrebări, să dialogați cu tinerii muzicieni. Aceasta face parte dintr-un proiect, în care ne dorim să avem un nou auditoriu, apropiat de muzica clasică.

În Grafenegg vom realiza concerte, noaptea târziu, concerte informale, în cadrul cărora publicul va adresa întrebări muzicienilor. Începem campusul muzical în 26 iulie, cu un concert în castelul din Grafenegg. Muzicienii vor interpreta opusuri camerale, în diferite spații ale castelului, iar melomanii își vor alege locul unde vor să se ducă în plimbarea lor. Va fi precum te-ai duce într-o expoziție, admiri diverse tablouri. Publicul nu va fi doar într-un singur loc. Va alege ce să asculte. Multe astfel de proiecte dorim să le lansăm în această vară, noi modalități de atragere a publicului. Vom avea concertele noastre ordinare în Grafenegg, în Londra și Amsterdam.


Dar proiecte editoriale aveți incluse în agenda orchestrei?

Vom înregistra concertul de Ziua Europei, dar vor exista și altele. Anul acesta ne concentrăm asupra înregistrărilor pe care le putem online pe internet. Multe dintre realizările noastre pot fi utilizate, publicate în rețelele media de socializare. Spre sfârșitul anului acesta sau la sfârșitul anului viitor sper să puteți accesa canalul nostru de Youtube, unde veți găsi toate concertele noastre, concerte mai puțin obișnuite.

Interviu realizat de Irina Hasnaș