ACUM:
1.00
Notturno
Produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio.
Urmează: 7.00 Allegro... de weekend Un matinal clasic, într-un tempo vivace.
Apoi: 9.50 Promo

Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Euryanthe de Carl Maria von Weber - o provocare interpretativă

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 16 Ianuarie 2015 , ora 11.16

Euryanthe - un titlul cunoscut mai ales prin popularitatea uverturii - o partitură de operă pentru care au pledat cândva, cu ale lor baghete, Toscanini, Mahler, Giullini.

Destul de rar auzită integral, lucrarea a figurat cu succes în stagiunea Teatrului Liric din Cagliari la un veac după premiera italiană de la Scala (desfășurată sub conducerea lui Arturo Toscanini). Această versiune a fost înregistrată și pe CD în 2002, apărând apoi și pe DVD. Cu decupaje solistice convingătoare și un relief romantic accentuat în plan dramatic, opera Euryanthe de Carl Maria von Weber se lasă redescoperită în frumusețea ariilor și ansamblurilor sale prin intermediul acestei variante interpretative.

Readusă foarte rar pe podium, partitura realizată într-o epocă de ascensiune a bel-canto-ului în preferințele publicului european ilustrează o altă fațetă a creației lirice de la începutul secolului XIX.

Opera în interpretări de referință vă propune așadar în 25 ianuarie, de la 19,30 întâlnirea cu...

  • o operă romantică germană montată pentru prima oară la Viena. O partitură ce păstrează unele elemente de singspiel, dar care pare să fi lăsat o amprentă puternică în conturarea dramei lirice wagneriene. Un libret problematic al unei autoare despre care Gustav Mahler spunea că bogăția emoțiilor din inima sa depășește puterile minții ei!
  •  ansamblul unui teatru de operă italian cu o stagiune interesantă ce traversează stiluri variate

  • un dirijor din Africa de Sud - Gérard Korsten - cu studii la instituții de prestigiu în Statele Unite, dar și la Salzburg

  • o soprană din Odesa (în rolul titular), nominalizată la un premiu Grammy pentru apariția sa într-o operă de Prokofiev, cu o activitate intensă la Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg înainte de a pleca în vestul Europei, după obținerea unor premii internaționale. Elogiată pentru recitalurile cu partituri camerale din literatura rusă, Elena Prokina a cântat pe marile scene de operă ale lumii într-un repertoriu foarte variat, sub baghete celebre precum Riccardo Muti, Vladimir Ashkenazy, James Conlon, Sir Edward Downes, Lawrence Foster, Bernard Haitink, Mihail Pletnev, Sir Simon Rattle, Mstislav Rostropovich, Genady Rojdestvensky, Yuri Temirkanov sau Nello Santi.

  • un tenor sud-coreean apreciat și pentru evoluțiile vocale și pentru accentele jocului scenic

  • o soprană din Slovacia cu succese alături de mari vedete din diferite generații - Jolana Fogačová - al cărei temperament a impresionat mult cronicarii acestui spectacol.


Anca Ioana Andriescu