Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 29 ianuarie 2016

Publicat: vineri, 29 Ianuarie 2016 , ora 8.36

Bine v-am regăsit! Sper că vă amintiți, vorbim despre lucrările scrise de Ludwig van Beethoven în genul Cvartetului de coarde și am ajuns la lucrările op.59, cele 3 Cvartete Razumovski.

Concepția superioară în creația celor trei cvartete Razumovski este realizată prin: ”Calitatea tematicii, o mai mare libertate în alcătuirea formelor, individualizarea și mai pronunțată a vocilor instrumentale, dar mai ales suflul larg în desfășurarea ideilor muzicale pe suprafețe întinse, atingând proporțiile monumentalului. Stilul clasic al acestor cvartete rezultă din congruența perfectă între intenție și realizare, între conținut și formă, discursul muzicale desfășurându-se cu un echilibru interior și o claritate unice pe parcursul întregului ciclu de cvartete”, notează Tudor Ciortea.

În ediția precedentă, pe care o găsiți tot aici, pe site-ul nostru, v-am prezentat Cvartetul op.59 nr.1 și ajungem acum la Cvartetul nr.2 din același opus, scris de Beethoven în tonalitatea mi minor.

Prima parte, Allegro, este caracterizată de contraste puternice, adesea realizate prin juxtapuneri de semitonuri, o tensiune care va caracteriza de altfel întreaga lucrare.


Și în partea a doua a Cvartetului op.59 nr.2, Adagio, Beethoven aduce, încă din temă, o armonizare intensă având la bază intervalul de semiton.

În partea a III-a a Cvartetului Razumovski nr.2, Beethoven evită scherzo-ul tradițional printr-un Allegretto în care semitonul prevalează din nou. Iar trio.ul părții a III-a aduce o temă rusă – să nu uităm că lucrările op.59 sunt dedicate contelui Razumovsky, ambasadorul Rusiei la curtea imperială vieneză. Această temă populară rusă va fi utilizată și de Modest Mussorgski în scena încoronării din opera Boris Godunov.

Tonalitatea do major, care marcase și dezvoltarea din partea I a Cvartetului beethovenian op.59 nr.2 apare și în debutul ultimei părți. De fiecare dată când ea revine, în do major, și nu în tonalitatea de bază, mi minor, Beethoven o pregătește cu umor.


Cu finalul acestei lucrări se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare, când vorbim și despre ultimul dintre cele 3 cvartete Razumovski!

Andreea Chiselev