Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 19 ianuarie 2016

Publicat: marți, 19 Ianuarie 2016 , ora 9.08

Bun găsit, și astăzi în lumea creațiilor camerale ale lui W.A Mozart, în versiuni ce au în componența instrumentală clarinetul.

Vă spuneam data trecută că, încă din copilărie, Mozart a fost fascinat de acest instrument de suflat. Însă interesul său nu s-a concretizat complet până în ultimii ani din viața compozitorului, ani în care s-a bucurat de prietenia lui Anton Stadler, un clarinetist de geniu pentru care a compus lucrări precum Cvintetul K.581 și Concertul K.622.

Am vorbit deja despre celebrul Cvintet cu clarinet K.581 în La major, finalizat de Mozart în 1789. După moartea compozitorului în decembrie 1791, văduva sa, Constanze, a ajuns la o înțelegere cu editorul soțului ei, Johann Andre, care a publicat în 1799 "Trei Cvartete pentru clarinet, vioară, violă și violoncel compuse de W.A Mozart", așa cum anunța titlul. Primele două dintre acestea au la bază Sonatele pentru vioară și pian K 378 și K 380, iar a treia este o versiune a Trioului cu pian K.496. Este imposibil ca aceste aranjamente să fi fost realizate de Mozart și au fost atribuite, probabil în mod corect, editorului Johann Andre, care era și compozitor. A fost, la începutul rubricii, partea 1 din Cvartetul în Mi bemol major, după Sonata pentru vioară și pian K.380, iar acum vă propun și începutul părții a 2-a a acestei lucrări - Andante con motto.

Cvartetul în Mi bemol major pentru clarinet, vioară violă și violoncel este, așa cum vă spuneam, o transcripție după Sonata pentru vioară și pian K.380, scrisă în vara anului 1781, prima perioadă de independență a lui Mozart de tatăl său și de patronul căruia îi era la acel moment subordonat. A fost publicat de editura Artaria și face parte dintr-un set de lucrări dedicate de Mozart elevei sale Josepha Auernhammer, o tâmără despre care se spune că era mult mai șarmantă prin felul în care cânta la pian decât prin aspectul fizic...

Cvintetul în Fa major pentru clarinet, basset horn, vioară, violă și violoncel a fost datat ipotetic 1789, perioada în care Mozart finaliza Cvintetul cu clarinet K.581 în la major. Se prespupune că lucrarea în Fa major ar fi fost destinată fraților clarinetiști Stadler. Mozart a finalizat prima parte până la măsura 46, dar a schițat materialul tematic până la finalul expoziției. Partea a fost completată de muzicologul contemporan nouă Franz Beyer.

Călătoria nostră în lumea câtorva dintre creațiile camerale Mozartiene se încheie aici. Pe data viitoare, când ajungem în lumea sonoră a lui Ludwig van Beethoven!

r:blac

Andreea Chiselev