Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 22 octombrie 2015

Publicat: joi, 22 Octombrie 2015 , ora 9.13

Bine v-am regăsit! V-am oferit în edițiile trecute exemple din creații camerale pentru vioară din perioada Barocului muzical! Vom continua în curând călătoria noastră pe firul cronologic al istoriei muzicii spre alte perioade, însă până atunci vă propun o scurtă trecere în revistă a câtorva lucrări devenite "hit", pentru a folosi un termen… actual.

Georg Friedrich Händel s-a născut în Germania, a petrecut câțiva ani în Italia, apoi s-a reorientat spre nord și a ajuns în final la Londra, unde a ocupat o poziție importantă în viața muzicală a timpului său. Multe dintre lucrările instrumentale ale lui Händel au fost scrise însă în prima parte a creației sale, și publicate, cu sau fără acordul compozitorului. Dintre Sonatele pentru vioară ale lui Händel, cea mai cunoscută rămâne cea op.1 nr.13 în Re major. La începutul rubricii a fost un fragment din prima parte, Affetuoso, iar acum vă propun ultima parte, Allegro.

Născut la Bologna în 1663, Tomaso Vitali a fost fiul interpretului și compozitorului Giovanni Battista Vitali, de la care a moștenit probabil pasiunea pentru muzică. În 1674 Tomaso s-a mutat co tatăl său la Modena, unde a activat ca lider al orchestrei curții până în 1742. Faimoasa Chaccona în sol minor artibuită lui Tomaso Vitali a fost adusă în atenție prin Ferdinand David, violinistul pentru care Mendelssohn a scris Concertul pentru vioară în mi minor. David a elaborat și a publicat Chaconna lui Vitali, bazată pe o formă variațională.

Cele 6 Sonate și Partite pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach au fost scrise în perioada în care era capelmaistru la Köthen și au fost considerate o provocare importantă pentru orice insterpret. Ascuoltați, din Partita în Mi major, Gavotte en rondeau.

Atât pentru astăzi, pe data viitoare, cu alte cunoscute exemple din repertoriul pentru vioară al barocului muzical!

Andreea Chiselev