Arhivă : Recomandări Înapoi

Grădina de sunete - 150 de minute de week-end dedicate marilor interpreți și compozitori

Publicat: marți, 14 Iunie 2016 , ora 13.00

6 nume cu rezonanță ale artei componistice.

În ediția estivală a Grădinii de sunete din 19 iunie, vă propun ca repere componistice semnăturile lui Ralph Vaughan Williams, Johannes Brahms, Georg Philipp Telemann, Serghei Rahmaninov, Joseph Haydn și Richard Strauss.

Începutul ediției aparține compozitorului englez Ralph Vaughan Williams, mai exact Fanteziei pe o temă de Thomas Tallis. Este una dintre compozițiile de succes ale lui Ralph Vaughan Williams, a cărui creație în general este inspirată de muzica Renașterii engleze care l-a avut printre reprezentanții săi de seamă și pe Thomas Tallis (1505 - 1585).

Din creația lui Johannes Brahms am ales Cvintetul cu clarinet in si minor op.115, compus în1891 cu dedicație pentru clarinetistul Richard Mühlfeld. Prima auditie a cvintetului l-a avut pe Mühlfeld ca protagonist alături de Cvartetul Joachim, condus de celebrul violinist Joseph Joachim.

Epoca barocă este reprezentată de Georg Philipp Telemann, compozitor din creația căruia vă invit să ascultați Concertul in la minor pentru flaut drept, viola da gamba si ansamblu instrumental.

Serghei Rahmaninov este prezent în Grădina de Sunete cu Variațiunile op 22 pe tema de Chopin compuse în 1902-1903, lucrare care are ca motiv de inspirație Preludiului nr 20 op 28 in do minor de Frederic Chopin.

Din creația lui Joseph Haydn vă propun Concertul nr. 1 în Do Major pentru violoncel și orchestră, compus între anii 1761- 1765, dedicat de creatorul lui, prim-violoncelistului orchestrei de la Curtea Prințului Nicolaus Esterházy, Joseph Franz Weigl.

Finalul ediției aparține lui Richard Strauss, cel care în 11 noiembrie 1889 a dirijat la Weimar prima audiție a Poemului Simfonic op 20 Don Juan. Un opus care l-a impresionat pe Hans von Bulow, care l-a declarat un succes nemaiauzit și l-a indignat pe Eduard Hanslick pentru că nu conține decât frânturi de melodie și nu dezvoltă ideile muzicale.

Interpretări de referință

Pe măsura creațiilor amintite mai sus, 6 interpretări de referință. Am ales înregistrarea Fanteziei pe o temă de Thomas Tallis de Ralph Vaughan Williams, în varianta apărută pe albumul lansat anul acesta de celebrul violonist Pinchas Zukerman, aici în postura de dirijor Orchestrei Filarmonicii Regale din Londra, un album ce face parte din campania noastră "Votează discul de muzică clasică al anului 2016".

Cvintetul cu clarinet in si minor op115 de Johannes Brahms este interpretat de prim-clarinetistului Orchestrei Filarmonicii din Berlin, Andreas Ottensamer, alături de cvartetul de coarde alcătuit din violoniștii Leonidas Kavakos, Christopf Koencz, AntoineTamestit la violă și Stephan Koencz la violoncel, o înregistrare lansată in martie 2015 pe albumul intitulat Brahms The Hungarian Conections.

Georg Philipp Telemann, mai exact Concertul său în la minor pentru flaut drept, viola da gamba si ansamblu instrumental, poartă semnătura interpretativă Orchestra of the Age of Enlightment un ansamblu format în 1986 la inițiativa unui grup de instrumentiști englezi, luând numele perioadei istorice a Secolului al 18-lea, perioadă din care de altfel și-a ales cea mai importantă parte a repertoriului. Ansamblul își are sediul la Londra, iar dealungul timpului i-a avut ca dirijori principali invitați pe Frans Brüggen și Sir Simon Rattle. De asemenea Orchestra of the Age of Enlightment este ansamblu asociat la Glyndebourne Opera Festival. Soliste sunt Marion Verbruggen - flaut drept și Sarah Cunningham - viola da gamba.

Pentru Variațiunile op 22 pe o temă de Chopin, compuse de Serghei Rahmaninov, am ales semnătura interpretativă a lui Daniil Trifonov, un strălucit continuator al școlii pianistice ruse, considerat de unele voci moștenitorul artei pianistice a lui Rahmaninov. Pe bună dreptate dacă luăm în considerare virtuozitatea pasională a acestui tânăr pianist și spiritul romanitic din propriile sale compoziții, unele scrise cu gândul la Rahmaninov.

O interpretare de legendă aș spune că este înregistrarea Concertului nr. 1 în Do Major pentru violoncel și orchestră de Joseph Haydn. Înregistrarea pe care v-o propun este semnată de cel care este considerat cel mai important violoncelist al secolului XX, Mstislav Rostropovici. Solist și dirijor al Academiei St Martin in the Fields, Mstislav Rostropovici interpretează Haydn într-o manieră plină de momente romantice, echilibrate însă de strălucirea din părțile rapide ale lucrării.

Ediția se incheie cu interpretarea electrizantă a Poemului Simfonic op 20 Don Juan, de Richard Strauss, ce aparține Orchestrei Filarmonicii din Berlin, dirijată de Gustavo Dudamel.

Așadar, vă invit să nu pierdeți Gradina de sunete din 19 iunie, de la ora 10,00 și în reluare de la ora 22,00, la Radio România Muzical

Gabriel Marica