Arhivă : Recomandări Înapoi

Celibidache și prima audiție germană a Simfoniei Leningradului, acum 70 de ani

Publicat: marți, 26 Ianuarie 2016 , ora 16.40

Prima audiție a avut loc, de fapt, în Rusia sovietică, la 5 martie 1942, la Kuibișev (Samara de astăzi) cu orchestra Teatrului Balșoi. A urmat premiera moscovită, instrumentiștilor de la Balșoi adăugându-li-se alții din cea a Radioului public (astăzi Orchestra simfonică Ceaikovski). Trimisă în vest sub formă de microfilme, partitura a ajuns, via Teheran, la Londra, unde Sir Henry Wood a adus-o în concert radiodifuzat cu Filarmonica londoneză în iunie același an, apoi a prezentat-o la Proms, la Albert Royal Hall. În iulie 1942 Toscanini a câștigat "războiul" cu Stokowski (cel care, se știe, a insistat încă din anul anterior, la NBC, să se obțină drepturile de interpretare a lucrării în Occident și care, firesc, ar fi vrut să semneze prima audiție americană!), el rămânând să ofere propria-i versiune, tot la New York, cinci luni mai târziu (după cum aflăm din Chicago Tribune).



Se pare că, primind înregistrarea concertului dirijat de Toscanini, Șostakovici nu ar fi agreat versiunea lui! Ba, din contră, aceasta l-ar fi supărat, după Volkov: "...Totul este greșit. Spiritul, caracterul și tempo-urile. Este o treabă jalnică, dezordonată, însăilată..." ar fi comentat compozitorul. Între timp, la Leningrad se pregătea o nouă primă audiție, în chiar orașul ce inspirase partitura. Asediul de 900 de zile asupra Leningradului avea să se încheie în ianuarie 1944, dar deja se împlinea un an de când începuse, iar instrumentiștii erau fie trimiși pe front, evacuați din oraș, fie plecați din această lume. Doar 15 membri ai Orchestrei Radio din oraș au putut fi găsiți, apoi au fost angajați alții pentru completarea necesarului, dintre cei care se mai aflau în Leningradul asediat, iar concertul a avut loc în chiar ziua în care Hitler își propusese să sărbătorească printr-un banchet luxos căderea metropolei, la Hotelul Astoria: 9 august 1942.


După încheierea războiului, Berlin, Celibidache...

Odată sfârșit războiul, în Berlinul distrus, Filarmonica încerca să-și revină. Mulți fuseseră eliminați, alții trimiși la "denazificare". Între ei, și dirijorul permanent - Wilhelm Furtwangler, deși nu fusese simpatizant al nazismului, dar rămăsese în funcție pe perioada războiului, ceea ce părea de netolerat. Sergiu Celibidache, unul dintre discipolii și admiratorii săi îi va lua în curând locul, după moartea dirijorului Leo Borchard, care rămăsese să-l înlocuiască pe Furtwangler pe perioada interdicției de a dirija Filarmonica din Berlin. Remarcat după ce câștigase în 1945 concursul de dirijori lansat de Orchestra Radio din orașul german și după ce i se stabilește un prin concert, Sergiu Celibidache este angajat în octombrie. Primul an însumează 108 concerte, între care, puțin înainte de Crăciun și Simfonia Leningradului... În lipsa unor mărturii despre acel simfonic, dăm crezare celor care se exprimă ascultând acum înregistrarea acestui veritabil manifest împotriva terorii și totalitarismului privite la modul general, cum ar fi definit însuși compozitorul, Dmitri Șostakovici, această partitură. Neuitând, însă, că era prima audiție în Germania a acestei lucrări mult analizate, considerate atunci anti-nazistă, apoi anti-sovietică... Se dezvăluie astăzi vizionarismul dirijorului român, care a înțeles sensurile duale ale muzicii, a balansat întregul cu particularul. Tema de marș din prima parte cu variațiunile ei - pastișă a Bolero-ului lui Ravel, în fapt, felul în care Șostakovici a văzut războiul, după propriile-i mărturisiri - este construită gradat cu asemenea grijă la fiecare detaliu, încât trimite ascultătorul de astăzi la versiunile pe care maestrul le-a realizat de-a lungul vieții partiturii francezului.


Ascultați Simfonia nr. 7 op. 60 în Do major cu Sergiu Celibidache dirijând Filarmonica din Berlin în 22 decembrie 1946, duminică 31 ianuarie la ora 16,00.

Veronica Zbarcea