ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Jurnal de călătorie. Festivalul de muzică de cameră de la Moritzburg 2016 (I)

Bookmark and Share
Publicat: marți, 9 August 2016 , ora 13.38

În 6 și 7 august 2016 am avut șansa de a asista la deschiderea festivalului de muzică de cameră de la Moritzburg, devenit unul dintre cele mai importante din Germania. Fondat în 1993 de violoncelistul Jan Vogler din dorința de a-și ajuta țara - fosta Germanie democrată - festivalul reunește în jurul fostei reședințe de vânătoare a principilor Saxoniei nume dintre cele mai importante ale artei interpretative actuale. După 23 ani, este timpul pentru un bilanț, așa că l-am întrebat pe Jan Vogler dacă într-adevăr a reușit ce și-a propus inițial: să-și ajute țara natală abia ieșită din comunism.

Jan Vogler: "Nu știu, însă îmi place foarte mult ceea ce fac. Îmi place influența pe care o aduc în viața muzicală a țării mele. Îmi place și să-i văd pe acești muzicieni tineri care vin din toată lumea. Iată, Academia noastră pentru tineri muzicieni a împlinit 10 ani și sunt deja doi foști concertmaeștri ai orchestrei academiei din Moritzburg care sunt acum concertmaeștrii ai unor orchestre importante: Bendix Bugley la Filarmonica din Berlin și Nicky Choi care a fost aici acum 2 ani și de curând a fost numit concertmaestru al Orchestrei Teatrului Metropolitan din New York. Nu vreau sa mă supraestimez, da, acesta este modul meu de a face muzică, organizând un festival, aducând muzicieni aici pe care eu îi consider importanți pentru cultura germană. Cred că facem un lucru bun, dar las acest lucru să fie judecat de public, în cele din urmă.

Cultura este total subestimată. Oricine care știe ce efect are muzica asupra oamenilor își dă seama de acest lucru. Cred că educația și cultura sunt singurele instrumente prin care poți dezvolta lumea. Mulți știu asta, dar interesele economice au fost prioritare în ultimul timp. Din păcate, noi ca muzicieni, nu putem să atragem acestui aspect într-un mod foarte fățiș, dar putem să-i aducem pe oameni împreună și să vedem efectul pe care-l realizăm astfel."

Jan Vogler face într-adevăr muzică la festivalul de la Moritzburg, nu doar ca director, ci și în calitate de violoncelist. La concertul de deschidere din 6 august 2016 susținut la fabrica de sticlă Volkswagen din Dresda a interpretat alături de violonistul american de 26 ani Benjamin Beilman Dublul concert de Brahms. Orchestra Academiei festivalului a fost condusă de spaniolul Josep Caballe Domenech, un fost discipol al lui Sergiu Comissiona. A fost o seară plină de energie și culoare, entuziasmul tinerilor interpreți, selectați dintre peste 200 de aplicanți la cursurile academiei, transmițându-se publicului din sală. Ei, bine, o sală de concert, ad hoc, pentru că fabrica de sticlă Volkswagen chiar este o fabrică de mașini, o bijuterie a tehnicii, momentan muzeu, însă se așteaptă reluare producției efective din toamnă, Așadar printre mașini, uvertura operei Bărbierul din Sevilla de Rossini, Dublul concert de Brahms pentru vioară, violoncel și orhcestră și Simfonia a IV-a de Robert Schumann.

O seară foarte selectă, în compania patronilor festivalului de la Moritzburg - Simonetta Sommaruga, ministrul elvețian al Justiției și poliției și Thomas de Meziere, ministrul de interne al Germaniei. 

Mâine, 10 august, noi amănunte despre deschiderea festivalului de la Moritzburg 2016, tot aici, la Radio România Muzical, la ora 13.00.

Fotografii puse la dispoziție de organizatorii festivalului, realizate de  Oliver Killig.

Cristina Comandașu