Arhivă : Cronici Înapoi

Joaca 'de-a barocul' cu hip și hop printre polifonii. Suntem iar copii

Publicat: marți, 2 Februarie 2016 , ora 8.58

28 și 29 ianuarie 2016. În centrul vechi al capitalei, Sala Gabroveni rescrie istoria fostului han. Suntem în fața unui centru cultural de nivel european? După experiența celor două zile de muzică și mișcare, da, își reconfirmă noul statut: în noua sală ARCUB, pe cât de intimă și cochetă pe atât de avangardistă, tronează un pian nou! O doamnă cu aer distins și molipsitor de radios înșiră sunete care parcă spun o poveste. Dă indicații  din când în când de la pian. Și muuuulte încurajări (e nevoie!), într-o franceză a cărei candență și ritmicitate picură și ea valuri de sunete în urechile celor care, desculți, pe aceeași scenă, pășim la propriu în lumea muzicii: profesori de muzică, învățători, educatori, dar și psihologi, logopezi sau muzicieni profesioniști. Suntem iar copii, ne jucăm de-a barocul cu hip și hop printre polifonii.

Pianul tace. Pe scenă și dincolo de ea, în fiecare colț se întâmplă altceva. În mijlocul scenei, un bol tibetan învăluie într-o subtilă vibrație un cerc de oameni care, cu ochii închiși, se lasă purtați către o ființă din adâncul lor,  trezită de unde nevăzute. Pe un culoar, pe podea, se fac desene din sfori, panglici și bețișoare colorate. Figurile nasc personaje. Personajele, povești. În alt loc, oameni mari suflă baloane de săpun pe care, în cădere, vocile lor le îngână sonor, ca și cum spațiul în care se rostogolesc, s-ar face auzit. Din culise se amestecă crâmpeie de sunete cristaline, clopoței muzicali acționați într-un joc aleator, gesticulat de un dirijor voluntar.

Muzică. Mișcare. Improvizație - atelierele de ritmică Dalcroze susținute de  Myriam Curchod, profesor la Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva, invitată la București în cadrul proiectului "Cultura prin muzică / Culture through music":

Este minunat, sunt oameni care au ieșit din cadrul lor obișnuit. Au îndrăznit. Este atât de frumos să îi vezi, să îi simți.

Metoda Dalcroze implică tot corpul. Pornim de la diferite tipuri de deplasare naturală: mers la pas, la trap, la galop sau pas săltat... Aceasta este baza, natura copilului în mișcare. Le place atât de mult când îi întrebi: ce ai vrea să faci acum? Vreau  să merg, să alerg, vreau să sar! Și atunci corpul este deja în muzică. Spiritul este în muzică. Pentru că putem lua doar o parte din această muzică: melodia, ritmul, timpii, nuanțele… Venim cu o idee și o putem multiplica la infinit. Este fără limite.

Muzica te poate bucura, te poate emoționa, poate atinge ființa noastră profundă la care altfel nu putem ajunge.

Muzica este un limbaj universal, putem călători cu ea oriunde în lume, până în China: nu vorbim chineză dar putem intona un cântec în chineză, îl putem cânta pe două voci, ne  întelegem muzical unul cu celălalt. Muzica are ceva arhaic. (Myriam Curchod, pedagog IJD Geneva)


E benefic pentru cei care lucrează cu copiii dar nu numai, și pentru tine, te ajută să te descoperi, să expreimentezi, să dai frâu creativității. Eu fac dans cu copiii de grădiniță și chiar după atelierul de ieri am aplicat doar câteva exerciții și deja la copii de 2 ani și jumătate am văzut o diferență față de cum am controlat grupa până atunci. Deci a fost clar, tehnic și aplicabil. (Tatiana Fecioru, profesor de dans)

E extraordinar, minunat! În primul rând folosirea multor materiale neconvenționale, nu numai instrumente muzicale, și multă creativitate. Și apoi faptul că ne bazăm pe improvizație, ceea ce în școala muzicală românească nu prea întâlnim. (Gabriela Vasilescu, logoped și absolvent UNMB)

Sunt atât de necesare copiilor pentru că practic prin aceste experiențe ei învață enorm de mult. Este atât în beneficiul profesorilor cât și al copiilor, rezultatele ar putea să fie surprinzător de mari după parcurgerea unor etape cu aceste metode. (Eva Kilián, educator, Gradinița Liceului “Ady Endre”).

Mi s-a părut revoluționar. E incredibil câte se pot face! După curs, ca învățător, ai nevoie doar de un pic de creativitate, nu trebuie să scrii pe o foaie. Până acum în pedagogia muzicală din România poate cel mai frumos lucru pe care puteai să îl faci la ora de muzică era să cânte baiețeii separat, fetițele, să cânte împreună, și atât. Dar în momentul în care vii de dimineață, te așezi lângă ei și le cânți: “Bună dimineața, eu sunt Valentin”, și continuă fiecare copil, e altceva, ei n-au avut curajul până nu m-au auzit pe mine. Și apoi am luat un cântec simplu, popular: dacă batem de două ori din palme și facem trei pași, cum simțiti asta? Și au început să se joace singurei. Haideți să încercăm și în grup, haideți să vă jucați câte doi și apoi să vă întoarceți la ceilalți, și, din aproape în aproape, au început să găsească singuri pulsul și să spună: asta am putea face așa și așa! Au început ei să improvizeze! Extraordinar... (Barbu Valentin, învățător cls.I)

Oana Cosmovici, coordonator proiect: Atelierele fac parte din proiectul CULTURĂ PRIN MUZICĂ / CULTURE THROUGH MUSIC, un proiect internațional finanțat printr-un grant oferit de Islanda, Lichtenstein si Norvegia și dezvoltat de mai mulți parteneri - instituții și organizații din trei țări: Islanda, Ungaria și România. Atelierul de astăzi a fost dedicat cadrelor didactice care se confruntă în profesia lor cu copii cu dificultăți de integrare socială, de învățare, de comportament, iar atelierul de ieri s-a adresat profesioniștilor implicați în lucrul cu persoanele cu dizabilități de tip intelectual (spectru autist, sindrom Down etc.). Specialistul care a susținut aceste ateliere, doamna Myriam Curchod, este membru în Asociația Dalcroze România și profesor de ritmică la Institutul Jaques-Dalcroze din Geneva,cu o experiență de peste 20 de ani de practică profesională.

Proiectul își propune să prezinte în România câteva pedagogii muzicale de tip activ: Kodály, Dalcroze și Orff. Până acum am prezentat prin ateliere practice metoda Kodály, prezentată de un specialist de la Institutul Kodály din cadrul Academiei de Muzică Franz Listzt din Ungaria. Aceste două ateliere pe care le-am desfășurat acum au prezentat metoda Dalcroze dar aplicată în scop terapeutic, vom mai avea atelierele de ritmică Dalcroze aplicată ca metodă de educație muzicală în 10-11 martie și atelierele Orff în 19-20 mai, prezentate de un specialist de la Universitatea din Islanda - Centrul islandez pentru cercetare in muzica. Înscrierea se face pe pagina de facebook a proiectului, https://www.facebook.com/culturethroughmusic/, informații găsiți și pe siteurile principalilor parteneri http://arcub.ro/ și http://dalcroze.ro/. Participarea este gratuită. Vă așteptăm!

Parteneri media: Radio România Muzical, TV CITY, RFI România, Radio România Cultural, Radio București FM, mediaTRUST.

Parteneri media online: port.ro, orasulm.eu, inoras.ro, bigcitylife.ro, goingout.ro, urban.ro, ziarulmetropolis.ro, getlokal.ro, psnews.ro.



Ana Voinescu