Arhivă : Cronici Înapoi

Nouă apariție editorială: 'De vorbă cu Ruxandra Donose' de Oltea Șerban-Pârâu

Publicat: luni, 23 Noiembrie 2015 , ora 10.32

Această a doua apariție sub egida tinerei edituri a Operei Naționale București este, sper să nu mă înșel, primul volum dedicat în țară și pretutindeni unui mare cântăreț român aflat în plină activitate pe scenele internaționale și indigene, mezzosoprana Ruxandra Donose. O premieră, așadar.

O datorăm reputatului jurnalist, critic și muzicolog Oltea Șerban-Pârâu, directorul Centrului Cultural Media al Radio România, o datorăm editorului.

Ruxandra Donose este unul dintre simbolurile artei lirice românești, o cântăreață aureolată de remarcabile succese în marile teatre ale lumii și în țara natală, unde are apariții constante. Posesoare a unui glas de excepție, cu timbralitate prețioasă, personalizată prin rezonanțele arămite, strălucitoare, cu cânt rafinat, inteligent și remarcabilă viziune stilistică, Ruxandra Donose - poetă a sunetului și cuvântului - este o creatoare de imagini picturale. O voce de remarcabilă maleabilitate și versatilitate, care face demonstrații de vituozitate, pe lângă nuanțările extreme. Cântul Ruxandrei Donose trimite la esențe în orice repertoriu abordat, de la baroc la romantic și contemporan, captivează, fascinează, seduce. Este cântul cultivat, iluminat de bun gust, în care liricul și expresivitatea se contopesc. Prestațiilor de pe scena de operă, artista le-a adăugat pe cele de pe podiumul de concert, unde este o minunată tălmăcitoare a liedului german, francez, românesc. Prezența sa scenică urmează moderne precepte de actorie. Prin tot ceea ce face, Ruxandra Donose rămâne un distins om de cultură al artei lirice.

Structurată în 8 capitole, cartea s-a zămislit dintr-o serie de convorbiri la Bran, în minunatul loc de reîncărcare a bateriilor artistei, în 2003 - marea majoritate a dialogurilor, în 2011 și, la București, în 2014. Aflăm originile mezzosopranei, fiică de distinși muzicieni, începutul studiilor de pian și providențiala întâlnire cu marea profesoară, soprana Georgeta Stoleriu, care i-a formulat întrebarea-cheie: "Dacă eu ți-aș cere, în acest moment, să renunți la pian pentru canto, ai face-o?" A fost începutul orientării spre o carieră ce avea să devină faimoasă.

În continuare, aflăm despre examenul de licență cu rolul Rosina, despre anii de solistică la Constanța, despre importantul premiu la Concursul ARD și despre marea întâlnire cu Sergiu Celibidache pentru "Missa în si minor" de Bach.

Cele două semne divine pentru cariera Ruxandrei Donose s-au numit Georgeta Stoleriu și Sergiu Celibidache.

A venit perioada vieneză, la Opera de Stat, condusă pe atunci de Ioan Holender, mai întâi pentru roluri mici, lucrul intens pe care nu l-a părăsit niciodată, contactul cu marii artiști care i-au devenit parteneri de scenă, debutul în primul rol important, Carmen, pe o scenă internațională, la Leipzig.

Era firească intrarea în vizorul unei mari agenții de impresariat, Columbia Artists, căreia i-a oferit exclusivitate generală, cu excepția României, cu care Ruxandra Donose a păstrat și păstrează o relație preferențială.

Au urmat alte debuturi, în mari teatre. Numai între 1998 și 2000, Ruxandra Donose și-a înscris în repertoriu 14 noi roluri și tot atâtea debuturi. O formidabilă putere de muncă.

Sarabanda prezențelor pe scenele celebre, în compania marilor dirijori și parteneri a continuat. Printre toate acestea... căsătoria cu regizorul Peter Pawlik, nașterea celor doi copii, Anna și Max.

Unul dintre capitole dezvăluie interesante aspecte ale creativității, ale specificității rolurilor abordate sau propuse, secrete privind vocalitatea din partituri și potrivirea cu calitățile cântăreților, element de fundament în buna gestionare a carierelor. Răspunsurile sunt pilde pentru toți cei care intră în cariere sau vor să și le consolideze. Cred că, așa cum lasă să transpară în paginile volumului, Ruxandra Donose, dr. în Muzică al Universității Naționale de Muzică București, poate deveni o foarte bună îndrumătoare, profesoară de canto. În aceeași secvență a cărții, artista face referiri la particularitățile publicului, la atmosfera din săli.

"De vorbă cu Ruxandra Donose" de Oltea Șerban-Pârâu - o carte ce pune în lumină o personalitate cu totul specială, al cărei crez îl exprimă în ultimele rânduri, răspunzând la întrebarea despre ce reprezintă esențialul pentru un cîntăreț: "Conștientizarea privilegiului de a ști că poți dărui bucurie oamenilor".

Editate în condiții de lux, cele 181 de pagini care includ și indispensabila iconografie au o fluiditate a redactării care reproduc două din calitățile esențiale ale vocii mezzosopranei, omogenitatea și legato-ul. Se datorează atât interlocutoarei cu memorie prodigioasă, cât și autoarei, cu întrebări scormonitoare. Un volum care nu se lasă din mână, se citește pe nerăsuflate și incită la reflecții. Poate că apariția lui va apropia întâia prezență a Ruxandrei Donose pe prima scenă lirică a țării. În jurul marii artiste se pot construi proiecte de anvergură internațională.

Costin Popa