Arhivă : Cronici Înapoi

Zbor (muzical) prin povești

Publicat: luni, 2 Noiembrie 2015 , ora 12.15

După prezentarea în recent încheiatul Festival Internațional al Teatrului pentru copii a piesei Zbor prin povești în regia și coregrafia Violetei Dincă, după o idee de Andrei Răduț, și după câteva avanpremiere prin care s-a "testat" aderența la publicul foarte tânăr și s-a "rodat" mecanismul spectacolului, sâmbătă, 31 octombrie, Teatrul "Ion Creangă" a programat premiera oficială a aceste producții. O invitație ce implica anumite așteptări, dat fiind că piesa a obținut deja Premiul pentru cel mai bun spectacol, la categoria 0-6 ani, în cadrul Festivalului Internațional al Teatrului pentru copii, aprecierile venind din partea unui juriu din care au făcut parte Slobodan Markovic, director al Festivalului Internațional al Teatrelor pentru copii de la Subotica, Serbia, regizorul Philippe Besson din Germania, regizorul Emil Boroghină, director fondator al Festivalului Internațional de Teatru Shakespeare de la Craiova, criticul de teatru Maria Zărnescu și actrița Emilia Popescu.

Ce am văzut sâmbătă, 31 octombrie, la sediul Teatrului Elisabeta, unde s-a pus în scenă piesa "Zbor prin povești"? Doi actori apropiați de vârsta copilăriei, Ema Constantin și Mihai Cojocaru, prinși în iureșul stârnit de un magician al basmelor - Mihai Verbițchi - într-un spectacol de teatru-dans pe care cei mici l-au urmărit cu mare atenție pe parcursul celor 40 de minute. Cartea de povești se transformă într-un vehicul al imaginației, devine adăpost în momente de intemperie și le oferă celor două personaje-copii prilejul să trăiască o aventură după alta, să înoate în oceane alături de pești colorați, să se plimbe prin păduri cu arbori seculari, să danseze printre picăturile de ploaie, toate aceste ipostaze fiind asumate cu delicatețe și inocență de cei doi protagoniști, pe fundalul unor proiecții video.

Evident că totul nu ar putea avea loc fără un cadru sonor adecvat, conceput cu multă imaginație și cu o mare bogăție de resurse melodico-ritmice de Radu Mihalache. Muzica preia rolul pe care textul vorbit îl are într-un spectacol de teatru tradițional, ne dă parametrii în care se desfășoară aventurile celor doi copii, creează atmosfera și este un adevărat comentator sugestiv, plastic, al situațiilor scenice. Temele muzicale ce se succed cu viteza cu care gândul copiilor zboară spre noi aventuri sunt evocatoare, nostalgice, abia sugerate, ca într-un cântec de leagăn ori foarte pregnante ritmic, cu formule sincopate și timbruri instrumentale ce amintesc de muzica populară românească sau cu profile melodice apropiate de muzica de film. Dansul neobosit al celor două personaje, justificat de curiozitatea asumată a vârstei și sonoritățile create special pentru acest spectacol sunt elementele cheie în păstrarea atenției copiilor până la final. Și pentru că producțiile pentru cei mici au cel mai adesea mesaje și pentru părinți, cred că este important gestul bunicului-magician ca, înainte de culcare, să-i ia pe cei doi copii din fața unui ecran virtual și să le așeze în față o carte, punct de plecare al atâtor aventuri minunate, pentru că - așa cum suna deviza unei importante edituri românești - "Ai atâtea vieți câte cărți ai citit!" Să nu le refuzăm copiilor noștri plăcerea lecturii, a teatrului și a muzicii!


Monica Isăcescu