Arhivă : Cronici Înapoi

Ruxandra Donose 'Romance'

Publicat: miercuri, 8 Octombrie 2014 , ora 12.19

Să răzbați și să captezi atenția presei de specialitate și a publicului - nu sunt sigură că aceasta este ordinea corectă! - din întreaga lume, este visul oricărui artist. Drumul spre afirmare este lung, greu, presărat cu obstacole și cu capcane și pentru a-l parcurge, pe lângă talent și putere de muncă, este nevoie, printre nenumărate altele, de ambiție, tenacitate și mai ales, de pasiune. Seriozitatea, disciplina și, nu în ultim rând, o anumită robustețe fizică și psihică, o forță interioară care vine, după părerea mea, din pasiunea cu care slujești un ideal artistic, sunt esențiale pentru această profesie apreciază mezzo-soprana Ruxandra Donose în bucletul ce însoțește cd-ul intitulat Romance, editat de Casa Radio și lansat de curând pe piață. Repertoriul ales cuprinde câteva dintre cele mai frumoase și mai cunoscute arii de operă, adevărate șlagăre, purtate de zeci de ani în sufletele tuturor melomanilor în versiuni de excepție cu valoare certă de etalon. Alegerea este riscantă, cu atât mai substanțială este reușita - în interpretarea Ruxandrei Donose, personaje precum Carmen, Dalila sau Charlotta capătă personalitate și, mai ales, prospețime.

Cariera mezzo-sopranei s-a construit în timp, la vedere, pas cu pas, solid și ferm. Astăzi, cu Ruxandra Donose se poate vorbi greu, eventual între două avioane sau între repetiții ce o solicită constant atât în Europa cât și în America. În ultimul timp, am avut șansa să ne bucurăm de vocea ei la București, din ce în ce mai des. Motivațiile sunt diverse - desigur, familia dar și dorul de publicul românesc, poate cel mai cald și mai statornic. Fiecare apariție la București se transformă spectaculos într-un eveniment. În aceste condiții, era absolut firească editarea unui cd care să o aducă definitiv pe cântăreață în casele noastre. Cu un repertoriu atent și responsabil ales, în acord cu preferințele artistei în acest moment al carierei sale - muzica franceză. Am amintit muzica lui Bizet, Saint-Saëns și Massenet, întregesc oferta discografică Damnațiunea lui Faust de Berlioz, La belle Hélène de Offenbach și Don Carlos de Verdi (varianta franceză originală).

Am început să ascult prima oară înregistrările cu luciditatea cronicarului dornic să înțeleagă și să aprecieze cu mintea. Nu am rezistat mult și frumusețea vocii, delicatețea interpretării, jocul fiecărui cuvânt, trăirea ce răzbate prin și dincolo de muzică mi-au întunecat judecata și mi-au luminat sufletul. Cântăreața are alături o orchestră și un dirijor care nu numai că o înțeleg și o susțin dar o și... iubesc pentru felul în care înțelege, nu să facă muzica, ci să o trăiască și să o transmită. În aceste înregistrări, Ruxandra Donose, Orchestra Națională Radio și Tiberiu Soare alcătuiesc o unitate artistică indestructibilă ce acționează numai și numai în folosul restituirii către public a Marii muzici. Un demers și o împlinire ce trebuiesc prețuite și onorate.

Cristina Sârbu