ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Arhivă : Cronici Înapoi

Cvartetul Delian - pentru prima oară în România

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 28 Mai 2014 , ora 11.51
Săptămâna Internațională a Muzicii Noi este un eveniment care propune publicului, pe toată durata sa, concerte și recitaluri interesante, care au ca scop popularizarea creației contemporane autohtone și nu numai. Nici recitalul ce a avut loc aseară, 27 mai 2014, în Aula Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România nu a făcut excepție de la această regulă, fiind susținut de un grup de muzicieni de înaltă prestanță artistică.

Înscris în ciclul 'Formații camerale prestigioase', evenimentul i-a adus pentru prima oară pe o scenă din țara noastră pe membrii cvartetului Delian, format din violoniștii Adrian Pînzaru și Andreas Moscho, violista Aida-Carmen Soanea și violoncelistul Romain Garioud. Cu strictețe și implicare emoțională, muzicienii au reușit să susțină un recital de calitate bazat pe muzici încărcate de simboluri și idei ascunse. Programul a debutat cu Cvartetul de coarde op.26 nr.6 de Wilhelm Georg Berger, o lucrare ce a solicitat la maxim puterea de susținere a interpreților. A urmat piesa Meditații pe KV 241 de Hans Peter Tȕrk, ce a reprezentat o explorare aproape obsesivă a materialului tematic din Sonata da Chiesa nr. 9 de Wolfgang Amadeus Mozart.

După pauză am putut asculta Streichquartett no.1 de Helmut Zapf și, în final, am avut parte de o primă audiție absolută - cea a Cvartetului de coarde nr.5 (Ferne-Nähe, Verzweigungen, Splitter) de Gabriel Iranyi. Despre această lucrare dar și despre colaborarea cu cvartetul Delian ne-a vorbit, la final, chiar compozitorul:

"Acest cvartet urmărește câteva idei - partea I are câteva principii de organizare, o anumită ordine, după care partea a II-a zdruncină această ordine și e bazată pe contraste destul de mari. Partea a III-a aduce mișcări în spirală și este o parte de virtuozitate. Partea a IV-a este foarte statică, în care într-o masă sonoră apar niște acorduri vibrate, care se retrag înapoi - de aici are loc un dialog între parteneri, iar în ultima parte întâlnim două aspecte o mișcare organizată care se zdruncină și se instaurează din nou haosul.

Eu îi apreciez foarte mult pe acești muzicieni. Sunt  foarte consecvenți, profesioniști și foarte talentați. Au un sunet special, un sunet bine dozat, contrastant, cu multe culori. Mi-a făcut mare plăcere să lucrez cu ei.".
Radu Mihalache