Arhivă : Cronici Înapoi

'Lacul lebedelor' de Ceaikovski - transmisie directă în 3D de la teatrul Mariinsky din St.Petersburg

Publicat: marți, 11 Iunie 2013 , ora 15.57

În seara zilei de joi, 6 iunie, un extraordinar spectacol cu Lacul lebedelor de Ceaikovski în transmisie directă din somptuoasă sală a vechiului Teatru Mariinsky a marcat festiv împlinirea a 275 de ani de balet rus. Evenimentul a putut fi urmărit în peste 50 de țări (1200 de ecrane!) din Europa, America, Asia, Australia, Noua Zeelandă printre care și România (Grand Cinema Digiplex Băneasa). Condiții tehnice extraordinare asigurate de Cameron Pace Group, compania americană a lui James Cameron și Vince Pace, au permis ca, pentru prima oară în lume, un spectacol de balet să poată fi urmărit în 3 D. Tehnologia folosită face parte din categoria celor care au permis realizarea unor pelicule precum Avatar, Hugo, sau Life of Pi. Spectatorii au putut trăi intens fiecare clipă, cu senzația că pot atinge balerinii, că respiră împreună cu ei și că evenimentele, scenele se desfășoară incluzându-i simplu și armonios provocând o bucurie imensă.

De școala de balet din St.Petersburg se leagă numele unor artiști cunoscuți și apreciați în întreaga lume, printre ei Pavlova, Nureyev, Barishnikov…Toți au dansat pe scena devenită de legendă, scenă pe care a fost prezentat și baletul lui Ceaikovski Lacul lebedelor în coregrafia lui Marius Petipa (actele 1 și 3) și Lev Ivanov (actele 2 și 4), în ianuarie 1895. De atunci și până astăzi, deși a cunoscut coregrafii noi și originale (1976 - John Neumeier, 1987 - Mats Ek), versiunea clasică a baletului Lacul lebedelor de Ceaikovski a supraviețuit peste 100 de ani păstrându-și neștirbite frumusețea, prospețimea și poezia.

Directorul acestei transmisii a unui spectacol de balet în direct 3D - repet, premieră mondială! - a fost englezul Ross MacGibbon, balerin (a dansat el însuși într-un spectacol cu Lacul lebedelor alături de celebrul Rudolph Nureev), astăzi director de imagine la Royal Ballet din Londra, specializat în filmări de operă și balet. Sub îndrumarea sa, camera de luat vederi a găsit mereu cele mai bune unghiuri de filmare, cele mai spectaculoase perspective dar a reușit să surprindă și cele mai intime priviri sau gesturi. Și-au dat concursul și specialiștii de la grupul englez Glass Slipper Live Events, cei care au lucrat mult la show-urile lui Michael Jackson. Nu este de mirare că, în astfel de condiții de excepție, acest Lac al lebedelor transmis live de la Teatrul Mariinski din St.Petersburg va rămâne ca un eveniment unic în memoria tuturor celor care l-au urmărit.

Școala rusă de balet a fost și este un etalon pentru întreaga viață internațională a dansului. Balerinii ruși unesc în arta lor o forță și o expresivitate cu forță de amprentă ușor de recunoscut, grație, poezie, tehnică de nivel acrobatic… încă neegalate. Pentru această premieră mondială cu implicații aniversare, Teatrul Mariinski a adus în scenă artiști reprezentativi pentru calitatea ansamblui său de balet. În rolul Odette/Odile Ekaterina Kondaurova, balerina care în anul 2006 a obținut "Oscarul" pentru balet, premiul Benois de la Danse. Grație și siguranță, poezie și forță, delicatețe și agresivitate, trăire intensă și o aparență uluitoare de ușurință, de lipsa oricărui efort în execuția unor pasaje de virtuozitate acrobatică... O personalitate artistică cu o inteligență copleșitoare, o dăruire și o implicare absolute și totale în și pentru rol/personaj… Alături de charismatica Ekaterina Kondaurova (din 2011 prim balerină a Teatrului Mariinski cu un repertoriu uriaș ce cuprinde toate marile roluri ale repertoriului clasic de balet), tânărul Timur Askerov (Azerbaidjan) a devenit vulnerabil în… tinerețea și lipsa lui de experiență (are în repertoriu deocamdată doar acest rol, prințul Siegfried din Lacul lebedelor). Dar, faptul că Teatrul Mariinski l-a cooptat în ansamblul de balet în 2011 și doar un an mai târziu l-a creditat cu poziția de solist trebuie să ne convingă să urmărim atent, în stagiunile viitoare, evoluția balerinului. La fel de tânăr - a absolvit Academia Vaganova în 2008 - dar cu o mult mai consistentă activitate scenică, Vasily Tkachenko a reușit un bufon colorat și mai ales spectaculos în săriturile înalte și complicate executate cu uimitoare siguranță. De fapt, trebuie să recunoaștem și o facem cu bucurie și plăcere, întreg corpul de balet al teatrului, are calități deosebite - tehnică, expresivitate, grație.

Muzica scrisă de Ceaikovski pentru, cred, cel mai iubit balet al său, este pe rând, simfonie, concert instrumental, dans de caracter, fantezie… Compozitorul este recunoscut ca unul dintre cei mai inspirați melodiști ai tuturor timpurilor. Muzica sa se lasă ușor dansată, cere parcă gestul pe care îl susține și îl completează. Dirijorul Valery Gergiev, director general și artistic al Teatrului Mariinsky, dar și dirijor principal al London Symphony Orchestra, a recunoscut în multe interviuri dragostea și admirația față de creația lui Ceaikovski pe care o înțelege și o interpretează într-o manieră mai puțin explozivă decât o fac alți mari maeștri ai baghetei, mai interiorizat, mai colorat și mai sensibil. I-a stat în față celebra orchestră a teatrului și, alături de acești minunați muzicieni, dirijorului i-a fost ușor să reușească varianta interpretativă dorită. Fără legătură cu spectacolul dar strâns legate de personalitatea și activitatea acestui uriaș dirijor, sunt informațiile pe care le-am găsit pe site-ul Teatrului Mariinsky și de unde am aflat că după acest Lacul lebedelor (6 iunie), Gergiev urma să dirijeze în același teatru Aida (7 iunie), Aurul Rinului (11 iunie), Walkyria (13 iunie) și un program simfonic Rahmaninov (14 iunie)!

Performanțele artistice și tehnice obligatorii, semnificația celor 275 de ani împliniți de școala rusă de balet, statutul acestei premiere mondiale - primul spectacol de balet transmis live în 3D care a atras cu siguranță atenția întregii lumi - au încărcat artiștii implicați cu responsabilități uriașe ce au declanșat emoții la fel de mari. De aici unele ezitări, mici desincronizări, un ritm discred trenant în succesiunea numerelor (mai ales în prima parte), măsuri excesive de siguranță pentru reușitele tehnice… Minuscule detalii care pălesc în fața frumuseții întregului produs artistic finit de care, în seara zilei de 6 iunie, ne-am bucurat fără rezerve.

Cristina Sârbu