ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Ion Bogdan Ștefănescu sub bagheta lui Jin Wang - solist la Ateneu

Bookmark and Share
Publicat: vineri, 24 Mai 2013 , ora 13.52

Flautul a fost în centrul atenției joi, 23 mai 2013, la Ateneul Român în cadrul unui concert care l-a adus în atenția publicului pe Ion Bogdan Ștefănescu în postură solistică și pe Jin Wang la pupitrul Filarmonicii "George Enescu".

Programul a fost unul eclectic ce a adus laolaltă lucrări romantice - Uvertura operei "Scara de mătase" de Gioacchino Rossini și Fantezia Carmen de Bizet în transcripție pentru flaut și orchestră - și lucrări moderne, respectiv contemporane: "Ritualul Primăverii" de Stravinsky și minunatul Concert pentru Flaut și orchestră din ciclul "Lucrări românești" de Carmen Petra Basacopol.

A fost un program care a creat o diversitate de stări, pe care publicul l-a primit cu entuziasm și care a avut câteva puncte forte de netăgăduit. Flautul este un instrument care fascinează prin capacitatea sa de a face dovada unei forțe incredibile, în ciuda timbrului său aparent delicat. Flautul lui Ion Bogdan Ștefănescu a avut o expresivitate și o versatilitate care au dat celor două lucrări solistice - Concertul pentru flaut de C. P. Basacopol și Suita Carmen o strălucire aparte.

Concertul pentru flaut și orchestră de Carmen Petra Basacopol este o lucrare care mie mi s-a părut foarte picturală. Am avut senzația că vizualizez muzica, am simțit că vocea flautului se detașa ca pe un fundal de umbre mai dense sau mai străvezii. Melodia instrumentului solist părea că se naște din aceste umbre, pentru ca apoi să se cufunde din nou în ele. Ecourile își răspundeau unele altora, dar mai presus de toate, flautul rămânea o constantă, ca un fir luminos pe o mare învolburată. Lucrarea lui Carmen Petra Basacopol a fost aplaudată cu mult entuziasm chiar în prezența compozitoarei.

Fantezia de Carmen a adus teme și motive muzicale pe care toți melomanii le cunosc, dar într-o lumină cu totul aparte, grație transcripției pentru flaut și orchestră făcută lucrării de către Francois Borne. Din nou Ion Bogdan Ștefănescu a imprimat mult aplomb piesei, transformând-o în ceva viu, ce părea că ia naștere chiar în fața ochilor noștri.

Ritualul Primăverii a constituit proba de forță a serii pentru dirijorul Jin Wang, care ne-a prezentat o versiune foarte intensă a compoziției. Spun intensă, pentru că așa trebuie să fi fost și trăirile celor din public în timp ce o audiau. Totul a căpătat proporții uriașe și mi-a amintit de poezia "Strigăt în pustie" de Lucian Blaga. În timp ce auzeam alămurile dezlănțuite ca într-o frenezie existențială, în gând aveam aceste versuri din poemul amintit: "vino, Lume/, vin'./ Și răcorește-mi/ fruntea-nfierbântată/ ca nisipul dogorit/ pe care calcă-ncet, încet/ prin pustie un profet.

Aveți ocazia să ascultați acest concert vineri seară, 24 mai, la Ateneul Român. De la ora 19.00 pe scena instituției vor urca din nou Ion Bogdan Ștefănescu și Jin Wang pentru un nou eveniment de excepție.

Petra Gherasim