ACUM:
10.00
Grădina de... sunete
Lucrări integrale cunoscute din stilurile baroc-modern
Urmează: 11.55 Promo
Apoi: 11.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Cronică a Festivalului Muzicii Maghiare

Bookmark and Share
Publicat: marți, 15 Mai 2012 , ora 10.22
Între 9 și 11 mai 2012 s-a desfășurat la Centrul cultural al Ungariei din București ediția cu numărul opt al festivalului-concurs de promovare a muzicii scrise de compozitori maghiari. La această competiție s-au înscris 26 de concurenți, dintre care 16 au trecut de proba eliminatorie și până la urmă 15 s-au prezentat în fața juriului, din care am făcut și eu însămi parte. Președinte a fost maestrul Ludovic Bascs, iar ceilalți trei membri, Manuela Giosa de la Universitatea Națională de Muzică din București, Ioan Dobrinescu, colegul nostru de la radio și, nu în ultimul rând, Toth Istvan, inițiatorul concursului, fost director al Centrului cultural al Ungariei. Tinerii din București și din țară au avut cu toții de câștigat, mai cu seamă că juriul a fost pe cât se poate de onest și pe cât s-a putut a avut doar doza minim necesară de subiectivism artistic. S-a ținut cont, în primul rând, de nivelul fiecăruia de a face muzică, pe data respectării cât mai stricte a partiturii. Alături de opusuri de Liszt, Bartok, Kodaly, precum și a altor compozitori maghiari, în programele participanților au fost și cele ale creatorilor universali.

Premiul publicului le-a revenit fraților Olah, Mathias-celo și Boglarka-pian, de la Academia de muzică din Cluj. Al treilea, Elida Tîrțopan și Ioana Cojuharov de la Universitatea Națională de Muzică din București. Al doilea, Sânzianei Mircea-pian, de la Universitatea din Koln și primul lui Szasz Magor-contrabas, care a cântat cu Viorica Boerescu, cadru didactic la Universitatea Națională de Muzică din București.

Cele opt ediții ale concursului au creat tradiție în România, iar premiile, modeste ca sumă, sunt importante prin recitalurile pe care le vor susține câștigătorii în toamnă, la Roma, premiul I, la Viena, premiul al doilea și la Praga, premiul al treilea. Modelul concursului ar fi de copiat. Pe când la Centrul cultural din Paris, de exemplu, un concurs de promovare a muzicii românești?

 

Ecaterina Stan