ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

'Cyrano de Bergerac' în direct de la Madrid, atracții și surprize

Publicat: luni, 14 Mai 2012 , ora 12.03

Transmisiunea directă video cu opera "Cyrano de Bergerac" de Franco Alfano, pe care am urmărit-o în 10 mai 2012 la Sala Studio a Operei Naționale București, a avut din capul locului câteva motive deosebite de interes. Puteam pătrunde în aceste condiții, pentru prima oară, la Teatro Real din Madrid, montarea spectacolului îi aparținea lui Petrică Ionescu, regizor român celebru în lumea liricii, iar în fruntea distribuției se afla deja legendarul Placido Domingo, reluând ultimul rol solicitant de tenor pe care l-a inclus în vastul său repertoriu scenic acum șapte ani. În plus, trebuia să-i fie parteneră soprana Sondra Radvanovsky, una dintre cele mai somptuoase voci actuale.

Surprizele nu s-au lăsat așteptate. Încă din micul reportaj filmat care s-a difuzat înaintea spectacolului propriu-zis, am dedus că principala interpretă feminină nu va fi cea anunțată, ci Ainhoa Arteta, cunoscută soprană spaniolă care, din fericire, s-a dovedit apoi a fi o Roxane convingătoare: prezență foarte feminină, voce velurată, interpretă expresivă. Surpriza cu adevărat neplăcută a constituit-o captarea sunetului, foarte modestă, similară unei înregistrări piratate, neprofesioniste. Imaginea a fost corespunzătoare, dar s-a rezumat doar la desfășurarea operei; nimic în pauzele cam lungi dintre tablouri, nimic în cele 25 de minute ale antractului. A dezamăgit și dirijorul madrilen Pedro Hallfter, anemic și insipid în coordonarea discursului muzical. Cât despre montarea lui Petrică Ionescu, aceasta a respectat epoca, a conferit momentelor de ansamblu o luxurianță barocă spectaculoasă, în fericită alternanță cu cadrele poetice intimiste în care sunt plasate momentele cheie ale acțiunii, a angrenat artiștii într-un joc firesc, convingător. Cum era de așteptat, vedeta serii a fost Placido Domingo care a creat un emoționant Cyrano de Bergerac, cu toate că - sau poate tocmai pentru că - vocea sa și-a pierdut forța și strălucirea. La 72 de ani, a cântat cu efort vizibil pe alocuri, dar cu perfectă siguranță totuși, și s-a implicat în rol cu totală, dezarmantă, entuziasmantă dăruire.

Ligia Ardelean