Arhivă : Cronici Înapoi

Cronică - Hauschka și pianul preparat, în premieră la Festivalul Rokolectiv

Publicat: vineri, 20 Aprilie 2012 , ora 15.55

Muzica se adaugă adesea unor acte artistice adiacente și inedite, permutabile cu originalitate în arta sunetelor. Fie că este vorba despre instrumente modificate, despre proiecții video futuriste, obiecte cât mai diverse, benzi electronice sau texturi inspirate de natură, universul sonor se află în zilele noastre într-o continuă mixtură. Sub acest aspect, se desfășoară de câțiva ani în România Festivalul Rokolectiv, un eveniment care promovează arta contemporană, indiferent de rădăcinile ei. În deschiderea ediției a 7-a, printr-un concert găzduit de Universitatea Națională de Muzică București, am avut ocazia să ascult în premieră în România un artist profund ancorat în spiritul postmodernismului muzical. Hauschka, compozitor și pianist german, a uimit audiența joi, 19 aprilie 2012, prin sonorități nemaiauzite, care au răsunat dintr-un pian preparat, iar mingile de ping-pong, lanțurile, creioanele sau diferitele cutii au rezonat cu corzile instrumentului Steinway. Artistul a transformat pianul într-un loc de joacă, plin de magie și culoare, prin care a reușit să încânte peste 350 de tineri prezenți la concert.

Totul e ca un joc

Mai multe detalii despre participarea în festival și despre pasiunea sa, aflăm chiar de la protagonist, care susține că întreaga seară a stat sub semnul improvizației.

Hauschka:

«Acum câteva luni am primit un email prin care am fost invitat la festival. Nu mai fusesem niciodată la București, este pentru prima oară și asta m-a încântat. Îmi place genul acesta de festival, pentru că pare a fi o combinație între muzica pentru pian, vocală și alte arte. Lucrez mult cu calculatoarele, scriu muzică electronică și orchestrez melodii pentru diferiți compozitori, am făcut parte și dintr-o trupă de hip-hop, deci combin mai multe tipuri de muzică. La un moment dat am fost fascinat de folosirea electronicelor pe scenă, pentru că acasă cântam doar pe instrumentul meu și m-am gândit că ar fi fantastic dacă aș încorpora toate aceste sunete moderne în interpretările pianistice, dar fără ajutorul tehnologiei.

În mod special mi-au venit în minte sonorități de percuție, sunete produse de avioane, de motoare și am folosit astfel diferite materiale. Am descoperit că bețele din lemn produc sunete, că unele materiale puse între corzi sună ca un șarpe și în acest fel toate elementele s-au adunat ușor și am putut să le pun un ritm.

Totul e ca un joc pentru mine. Când am pus mingile de ping-pong pe un pian și au început să sară, au lovit automat și corzile, dar se mișcau aleator și întru-un fel ele au declanșat în mine dorința de a vedea cum se aliniază corzile. Este ca un joc la întâmplare pe de o parte, dar pe de altă parte mingile mă surprind într-o nouă postură, în care mintea mea trebuie să urmărească ceva, un obiect. Folosesc de asemenea lănțișoare, capace de sticle de plastic, materiale de lemn. Întreaga seară a fost o improvizație. În mare parte sunt inspirat mai mereu de instrument, pentru că orice pian are rezonanțe diferite. Cel de acum, de exemplu, a fost unul foarte delicat, a necesitat o atingere mai ușoară.

Cu timpul m-am obișnuit să lucrez cu diferite piane, unele mai bune, altele mai puțin. Dar am adaptat piesele în așa fel încât să pot cânta pe toate. În seara asta am încercat multe lucruri noi, m-am oprit, apoi am început din nou. Pentru mine e un lucru bun, face parte din conversația atât de necesară cu publicul, pot lăsa ascultătorii să participe. Într-un fel, mă pot urmări în livingul meu, în timp ce eu încerc lucruri noi.»

În deplină concordanță cu spiritul timpului

Hauschka și pianul său preparat au reușit joi seară să adune aprecieri pozitive și entuziaste din partea publicului bucureștean. Primul concert din cadrul ediției a 7-a a Festivalului Rokolectiv s-a încheiat, după o scurtă pauză, cu un recital al nonconformistei soliste din Estonia - Maria Minerva. Festivalul dedicat muzicii contemporane electronice propune admiratorilor genului artiști din Marea Britanie, SUA, Franța, Bulgaria, Germania și România. Ne așteaptă un program diversificat, în deplină concordanță cu spiritul timpului.

Janina Bădici