ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.22 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.26 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Cronici Înapoi

Nocturne Baroce pe esplanada Bibliotecii Naționale

Bookmark and Share
Publicat: marți, 4 Septembrie 2012 , ora 13.36

 

Suntem din nou în septembrie și recunosc că îmi amintesc cu o oarecare nostalgie de aceeași perioadă din anul trecut, când în plin Festival Enescu asistam în fiecare seară la concertele propuse de Piața Festivalului "George Enescu". Seară de seară, un nou concert în aer liber, o nouă atmosferă, toate dominate de aceeași vibrație caldă cu ușoare inflexiuni tomnatice.

În întâmpinarea nostalgiei mele a venit Festivalul Nocturne Baroce, desfășurat în fiecare seară de la ora 20.30 pe esplanada Bibliotecii Naționale. Festivalul a început luni, 3 septembrie, și prima seară i-a adus în fața noastră pe Olivia Iancu la lăută, pe Claudiu Lobonț la theorbă, iar apoi, după un intermezzo poetic (la propriu) susținut de actrița Adina Cristescu, pe chitariștii Maxim Belciug și Tiberiu Gogoanță.

La genul acesta de evenimente, importantă e mai ales atmosfera. Iar cea de luni seară a fost una cât se poate de romantică, chiar dacă, până la o oră relativ târzie, am audiat muzică barocă. Chiar și Dâmbovița a luat o nouă față, părând că reflectă lucirile limpezi ale pieselor propuse. Între acestea, opusuri semnate de compozitori precum Johann Sebastian Bach, John Dowland, Robert de Visée, Georg Friedrich Handel sau Antonio Vivaldi, între altele.

Cei patru muzicieni au creat împreună un program coerent. Chiar dacă seara a fost împărțită în două momente, mi s-a părut că a existat un liant indestructibil între cele două, primul pregătindu-l pe cel de-al doilea, iar acesta din urmă menținând vraja instaurată de cel dintâi. Intermezzo-ul amintit mai devreme și-a avut rolul său determinant în omogenizarea întregii seri prin recitarea de către actrița Adina Cristescu a două Sonete de Shakespeare.

Faptul că toate scaunele au fost ocupate și că mulți s-au așezat pe treptele instituției nu a fost surprinzător. Sunt la curent cu faptul că bucureștenii sunt amatori de astfel de evenimente. De fapt, ce mod mai plăcut de a încheia o zi de muncă ar exista decât asistând la un astfel de recital?

Pe caietul-program al Festivalului apare, printre altele, un citat de Albert Camus: "Muzica cu adevărat roditoare, singura care ne mișcă și pe care o apreciem cu adevărat, este muzica ce ne invită la visare și inhibă rațiunea și analiza. Nu trebuie să-ți dorești mai întâi să înțelegi și apoi să simți. Arta nu tolerează rațiunea." Cred că mulți dintre cei aflați în public au simțit asta pe pielea lor aseară.

Dacă vreți și dumneavoastră să vă lăsați rațiunea inhibată, pentru a purcede la visare, o puteți face în fiecare seară, de la aceeași oră 20.30, până în 8 septembrie.

Petra Gherasim